Tietoa ja näkemystä : varhaiskasvatuksessa työskentelevän sosionomin osaaminen
Leinonen, Enni; Lähteenmäki, Maiju; Soini, Vilma (2021)
Leinonen, Enni
Lähteenmäki, Maiju
Soini, Vilma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110319243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110319243
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuslain muutos vuodelta 2018 on luonut uuden varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvan. Tehtävänkuvan määrittely on kuitenkin joitakin suuntaviivoja lukuunottamatta jätetty työnantajien itsenäisesti päätettäväksi. Raision kaupungille toimeksiantona tehdyn opinnäyte selvitti varhaiskasvatuksen sosionomin työssä tarvittavaa osaamista. Opinnäytetyössä kartoitettiin millaisia valmiuksia ja osaamista sosionomin (AMK) koulutus tuottaa, ja millaista osaamista varhaiskasvatushenkilöstö arvioi sosionomilla (AMK) olevan.
Tietoperustana ja koulutuksen tuottaman osaamisen taustana käytettiin sosionomin (AMK) valtakunnallisia kompetensseja eli osaamisalueita. Opinnäytetyössä tarkasteltiin varhaiskasvatuksessa vaadittavaa osaamista kolmesta näkökulmasta, joiden perusteella muodostettiin kolme tutkimuskysymystä: mistä muodostuu varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen tiimissä, mistä muodostuu varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen vanhempien kanssa tehtävässä työssä ja mistä muodostuu varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen lapsiryhmän kanssa työskentelyssä? Osaamisen kartoittamiseksi tehtiin sähköinen kysely Raision kaupungin varhaiskasvatushenkilöstölle. Sen tulokset käsiteltiin laadullisena tutkimuksena, sisällönanalyysimenetelmällä. Tulokset kertovat arvostuksesta sosionomikoulutuksen tuomaa kokonaisvaltaista otetta kohtaan.
Opinnäytetyöstä selvisi, että varhaiskasvatuksen sosionomin tarvittava osaaminen vastaa monilta osin nykyisiä sosionomin (AMK) kompetensseja. Niistä korostuvat varsinkin asiakastyön osaaminen, eettinen osaaminen ja sosiaalipalvelujärjestelmän tuntemus. Myös vuorovaikutustaidot korostuvat niin tiimityön kuin kasvatusyhteistyön suhteen sekä lapsen kohtaamisessa tämän yksilöllisistä lähtökohdista. Opinnäytetyön johtopäätösten perusteella jatkotutkimuksen kohteeksi esitettiin tulosten hyödyntämistä Raision kaupungin varhaiskasvatus- ja monialaisia palveluita kehittäessä.
Tietoperustana ja koulutuksen tuottaman osaamisen taustana käytettiin sosionomin (AMK) valtakunnallisia kompetensseja eli osaamisalueita. Opinnäytetyössä tarkasteltiin varhaiskasvatuksessa vaadittavaa osaamista kolmesta näkökulmasta, joiden perusteella muodostettiin kolme tutkimuskysymystä: mistä muodostuu varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen tiimissä, mistä muodostuu varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen vanhempien kanssa tehtävässä työssä ja mistä muodostuu varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen lapsiryhmän kanssa työskentelyssä? Osaamisen kartoittamiseksi tehtiin sähköinen kysely Raision kaupungin varhaiskasvatushenkilöstölle. Sen tulokset käsiteltiin laadullisena tutkimuksena, sisällönanalyysimenetelmällä. Tulokset kertovat arvostuksesta sosionomikoulutuksen tuomaa kokonaisvaltaista otetta kohtaan.
Opinnäytetyöstä selvisi, että varhaiskasvatuksen sosionomin tarvittava osaaminen vastaa monilta osin nykyisiä sosionomin (AMK) kompetensseja. Niistä korostuvat varsinkin asiakastyön osaaminen, eettinen osaaminen ja sosiaalipalvelujärjestelmän tuntemus. Myös vuorovaikutustaidot korostuvat niin tiimityön kuin kasvatusyhteistyön suhteen sekä lapsen kohtaamisessa tämän yksilöllisistä lähtökohdista. Opinnäytetyön johtopäätösten perusteella jatkotutkimuksen kohteeksi esitettiin tulosten hyödyntämistä Raision kaupungin varhaiskasvatus- ja monialaisia palveluita kehittäessä.