Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Varhaiskasvattajan tuki lasten tunnetaitojen ja vertaissuhteiden kehittymisessä

Seppälä, Meri; Susi, Sofia (2021)

 
Avaa tiedosto
Meri_Seppala_Sofia_Susi.pdf (499.5Kt)
Lataukset: 


Seppälä, Meri
Susi, Sofia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110319223
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu, millaisilla keinoilla varhaiskasvattajat tukevat 3–5-vuotiaiden lasten tunnetaitoja ja vertaissuhteita sekä niiden kehittymistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tutkimusta varten valittujen Kotkan kaupungin yksiköiden varhaiskasvattajien olemassa olevaa tietämystä tunnetaitojen ja vertaissuhteiden tukemisen keinoista ja tärkeydestä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee varhaiskasvatusta, tunnetaitoja, tunnetaitoja varhaiskasvatuksessa, sosiaalisia taitoja ja vertaissuhteita varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kotkan kaupunki. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluna etäyhteyden välityksellä. Tutkimukseen kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä ja aineistolähtöisesti.

Opinnäytetyön tutkimustuloksista selvisi, että lasten tunnetaitojen ja vertaissuhteiden sekä niiden kehittymisen tukeminen koettiin tärkeäksi ja niitä pyritään tukemaan jokapäiväisessä toiminnassa. Tunnetaitojen tukemisen tärkeimpiä keinoja olivat kasvattajan rooli, läsnäolo, tunteiden sanoittaminen ja erilaiset materiaalit. Vertaissuhteiden tärkeimpiä tukemisen keinoja olivat kasvattajan läsnäolo kaikissa tilanteissa, puuttuminen ristiriitoihin, kasvattajan oma esimerkki ja huolen pitäminen siitä, ettei kukaan lapsista jää leikin ulkopuolelle.

Tutkimuksen johtopäätöksinä todetaan, että tunnetaidot ja vertaissuhteet itse aiheena kiinnostavat varhaiskasvattajia. Lasten tunnetaitoja ja vertaissuhteita sekä niiden kehittymistä tuetaan erilaisilla keinoilla. Varhaiskasvattajilla on käytössä erilaisia materiaaleja, joilla he tukevat lasten tunnetaitojen kehittymistä. Vertaissuhteiden ja tunnetaitojen tukemisen keinot ovat erilaisia eri ryhmätoiminnan muotojen hyödyntämisen yhteydessä. Koko ryhmän yhteisen toiminnan aikana ja pienryhmätoiminnan aikana käytettiin osittain erilaisia tukemisen keinoja. Todettiin myös, että kasvattajat kokevat tarvitsevansa lisää koulutusta, jotta he saisivat lisää tietoa tukemisen keinoista. Koulutuksia tulisi järjestää kaikille ryhmän kasvattajille tai koko yksikölle parhaimman hyödyn saamiseksi. Jatkotutkimusehdotuksina on tunnetaito-opas vanhemmille lapsen tunnetaitojen tukemisen keinoista sekä tunnetaitoja ja vertaissuhteita käsittelevä opas varhaiskasvatusyksiköihin varhaiskasvattajille.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste