Trender & trendspaning : hur trender uppstår, hur man kan förutspå framtidens trender samt vad det innebär att arbeta med trendspaning.
Ekman, Cecilia (2012)
Ekman, Cecilia
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917429
Tiivistelmä
Syftet med denna studie är att undersöka hur trender uppstår, hur man kan förutse framtidens trender samt vad det innebär att arbeta med trendspaning. Studien görs främst för att estenomstuderanden samt personer inom modebranschen ska lära sig hur trender uppstår och introducera dem i trendanalyser och på så vis ge dem en djupare inblick i hur man kan förutse framtidens trender och vad det innebär att arbeta med trendspaning.
Detta är en kvalitativ studie som genomförs med hjälp av dokumentstudier och kvalitativa forskningsintervjuer. Intervjuer görs med yrkeskunniga människor som arbetar med trender, bl.a. trendanalytiker. Intervjusvaren analyseras med hjälp av innehållsanalys.
Resultatet visar att trender främst uppstår på grund av en idé, att tillräckligt många anammar något samt på grund av samhället och drivkrafter. De fem viktigaste sätten som man kan förutse framtida trender på är att göra omvärldsanalyser, samla information, observera trendcykeln, följa en strukturerad process och fastställa drivkrafter. Resultatet visar även att sätten som man kan förutse framtida trender på beror på vad man arbetar med. Att arbeta med trendspaning innebär att man måste vara nyfiken, öppensinnad och uppmärksam, allvarlig men kritisk, leva i nuet, stå för vad man säger och vara trovärdig, aldrig stänga av, vara systematisk och analytisk och slutligen att man inte behöver ha någon speciell gåva för att arbeta med trendspaning. The purpose of this study is to examine how trends occur, how to predict future trends and what it means to work with forecasting trends. The study is done mainly for beauty care students and people in the fashion industry to learn how trends emerge and to introduce them to trend analysis, thus giving them a deeper insight into how to predict future trends and what it means to work with forecasting trends.
This is a qualitative study conducted with the help of document studies and qualitative research interviews. Interviews have been done with professionals who work with trends, including trend forecasters. The responses obtained through interviews are analyzed using content analysis.
The result shows that trends mainly occur when an idea emerges and enough people embrace it, and also due to society and current driving forces. The five main ways to predict future trends are to observe the surrounding world, gather information, observe trend cycles, follow a structured process and observe driving forces. The result also shows that the ways one can predict future trends depend on what you are working with. Working with forecasting trends means that you have to be curious, open-minded and attentive, serious but critical, live in the present, stand for what you say and be credible, never turn off, be systematic and analytical, and finally that you do not need to have any special gift to work with forecasting trends.
Detta är en kvalitativ studie som genomförs med hjälp av dokumentstudier och kvalitativa forskningsintervjuer. Intervjuer görs med yrkeskunniga människor som arbetar med trender, bl.a. trendanalytiker. Intervjusvaren analyseras med hjälp av innehållsanalys.
Resultatet visar att trender främst uppstår på grund av en idé, att tillräckligt många anammar något samt på grund av samhället och drivkrafter. De fem viktigaste sätten som man kan förutse framtida trender på är att göra omvärldsanalyser, samla information, observera trendcykeln, följa en strukturerad process och fastställa drivkrafter. Resultatet visar även att sätten som man kan förutse framtida trender på beror på vad man arbetar med. Att arbeta med trendspaning innebär att man måste vara nyfiken, öppensinnad och uppmärksam, allvarlig men kritisk, leva i nuet, stå för vad man säger och vara trovärdig, aldrig stänga av, vara systematisk och analytisk och slutligen att man inte behöver ha någon speciell gåva för att arbeta med trendspaning.
This is a qualitative study conducted with the help of document studies and qualitative research interviews. Interviews have been done with professionals who work with trends, including trend forecasters. The responses obtained through interviews are analyzed using content analysis.
The result shows that trends mainly occur when an idea emerges and enough people embrace it, and also due to society and current driving forces. The five main ways to predict future trends are to observe the surrounding world, gather information, observe trend cycles, follow a structured process and observe driving forces. The result also shows that the ways one can predict future trends depend on what you are working with. Working with forecasting trends means that you have to be curious, open-minded and attentive, serious but critical, live in the present, stand for what you say and be credible, never turn off, be systematic and analytical, and finally that you do not need to have any special gift to work with forecasting trends.