Kuljettajien luottamus auton avustaviin järjestelmiin
Blomqvist, Miika (2021)
Blomqvist, Miika
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110319237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110319237
Tiivistelmä
Autoilu kehittyy vuosi vuodelta yhä enemmän suuntaan, missä auto osaa suorittaa tiettyjä ajamisen osa-alueita ilman kuljettajan huomiointia. Täysin automatisoitu ajaminen on kuitenkin vielä vähintään vuosikymmenen päässä, mutta kokeilut liikenteessä ovat jo nykypäivää. Tutkimuksia, kuinka paljon tämänkaltaisiin kehittyneisiin varusteisiin kuljettajat luotta-vat, on hyvin niukasti saatavilla. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kyselytutkimuksella, kuinka paljon kuljettaja hyödyntää aktiivisesti auton ajamiseen puuttuvia varusteita ja koetaanko kyseiset varusteet luotettavana. Lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää tule-vaisuuden näkymiä, kuinka valmiita kuljettajat ovat täysin automatisoiduille autoille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa johdatellaan lukija aiheeseen tarkastelemalla auton historiaa ja sen kehitystä. Tämän jälkeen perehdytään, millä eri toimintatavoilla auton järjestelmät ja varusteet toimivat. Luvussa tarkastellaan myös autojen nykypäivän ja tulevaisuuden teknologiaa. Toisessa luvussa käsitellään riskejä sekä luottamusta teknologiaan eri osa-alueiden avulla, kuten tietoturvaa, ohjelmistoa, onnettomuuksia sekä teknologian rajoituksia.
Teoriaosuutta seuraa opinnäytetyön empiirinen osuus, jossa käydään läpi tutkimuksen toteutus, tulokset sekä tulosten pohjalta tehdyt johtopäätökset. Tämä tutkimus toteutettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka luotiin sähköisesti Webropol-alustaa hyödyntäen. Kysely oli avoinna kolme viikkoa maaliskuun 2021 huhtikuun 2021 puoliväliin. Kyselyyn vastasi yhteensä 134 henkilöä.
Tutkimustulokset osoittivat, että suomalaisten käyttämät autot sisältävät suhteellisen vähän aktiivisesti ajamiseen osallistuvia varusteita. Suurimmassa osassa autoja on vakionopeudensäädin, lukkiutumattomat jarrut sekä ajonvakautusjärjestelmä, mistä kaksi viimeisintä ovat nykyään lakisääteisesti pakollisia. Suomalaiset hyödyntävät autonsa sisältämiä varus-teita aktiivisesti, mutta luottavat niihin hieman varautuneesti. Tutkimustulosten mukaan halutuin varuste on adaptiivinen vakionopeudensäädin. Kysely osoitti myös, että kuljettajat eivät tarvitse ajamiseen osallistuvia varusteita adaptiivisen vakionopeudensäätimen lisäksi. Tästä on havaittavissa, että kuljettajilla ei ole kokemusta kehittyneemmistä varusteista tai suomalaiset kuljettajat kokevat uusimmat varusteet turhina ja epäkäytännöllisinä. Suoma-laiset kuljettajat suhtautuvat täysin itseajaviin robottiautoihin varautuneesti, mutta kokevat että kehityksen myötä robottiautosta voi tulla ihmiskuljettajaa turvallisempi vaihtoehto.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa johdatellaan lukija aiheeseen tarkastelemalla auton historiaa ja sen kehitystä. Tämän jälkeen perehdytään, millä eri toimintatavoilla auton järjestelmät ja varusteet toimivat. Luvussa tarkastellaan myös autojen nykypäivän ja tulevaisuuden teknologiaa. Toisessa luvussa käsitellään riskejä sekä luottamusta teknologiaan eri osa-alueiden avulla, kuten tietoturvaa, ohjelmistoa, onnettomuuksia sekä teknologian rajoituksia.
Teoriaosuutta seuraa opinnäytetyön empiirinen osuus, jossa käydään läpi tutkimuksen toteutus, tulokset sekä tulosten pohjalta tehdyt johtopäätökset. Tämä tutkimus toteutettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka luotiin sähköisesti Webropol-alustaa hyödyntäen. Kysely oli avoinna kolme viikkoa maaliskuun 2021 huhtikuun 2021 puoliväliin. Kyselyyn vastasi yhteensä 134 henkilöä.
Tutkimustulokset osoittivat, että suomalaisten käyttämät autot sisältävät suhteellisen vähän aktiivisesti ajamiseen osallistuvia varusteita. Suurimmassa osassa autoja on vakionopeudensäädin, lukkiutumattomat jarrut sekä ajonvakautusjärjestelmä, mistä kaksi viimeisintä ovat nykyään lakisääteisesti pakollisia. Suomalaiset hyödyntävät autonsa sisältämiä varus-teita aktiivisesti, mutta luottavat niihin hieman varautuneesti. Tutkimustulosten mukaan halutuin varuste on adaptiivinen vakionopeudensäädin. Kysely osoitti myös, että kuljettajat eivät tarvitse ajamiseen osallistuvia varusteita adaptiivisen vakionopeudensäätimen lisäksi. Tästä on havaittavissa, että kuljettajilla ei ole kokemusta kehittyneemmistä varusteista tai suomalaiset kuljettajat kokevat uusimmat varusteet turhina ja epäkäytännöllisinä. Suoma-laiset kuljettajat suhtautuvat täysin itseajaviin robottiautoihin varautuneesti, mutta kokevat että kehityksen myötä robottiautosta voi tulla ihmiskuljettajaa turvallisempi vaihtoehto.