Market entry plan for launching product Z in Germany: case joint venture by companies X and Y
Sillasto, Peppina (2021)
Sillasto, Peppina
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110419281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110419281
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda vientisuunnitelma tuotteen Z lanseeraamiseksi Saksassa. Tarkoituksena oli myös analysoida Saksan markkinaympäristöä sekä toimeksiantajien sisäisiä lanseeraukseen vaikuttavia tekijöitä. Tuote Z, johon opinnäytetyö keskittyy, on yhteisöllinen verkkoalusta luovan alan yksinyrittäjille suunnatulle koulutukselle. Toimeksiantajina olivat kaksi suomalaista mikroyritystä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kansainvälistymistä ja kansainvälisiä strategioita sekä brändin positiointia. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen ja sen metodologisena lähestymistapana käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Kyseessä on holistinen tapaustutkimus, sillä tarkoituksena oli tutkia laadullista tietoa sekä tutkimusaiheeseen liittyviä asiayhteyksiä yksittäisen, määritellyn tapauksen näkökulmasta. Tutkimus perustui toissijaiseen tiedonkeruuseen ja analyysiin.
Tutkimuksen perusteella saatiin käsitys Saksan markkinaympäristön suotuisista tekijöistä ja mahdollisuuksista kuin myös riskeistä vientihankkeelle. Markkinatutkimuksen perusteella laadittiin suosituksia, joista suurimpina nousivat esiin kohderyhmän laajentaminen yksinyrittäjiin alaan katsomatta sekä koulutusten verkkopohjaisen toteutuksen mahdollistaminen skaalautuvuuden parantamiseksi.
Opinnäytetyön lopputuloksena laadittiin vientisuunnitelma, joka perustuu paikalliseen yhteistyöhön. Käytännössä tämä tarkoittaa paikallisten asiantuntijoiden vierasluentojen lisäämistä osaksi verkkoalustan koulutusta sekä yhteistyötä paikallisten yrittäjäorganisaatioiden kanssa kohderyhmän tavoittamiseksi tehokkaammin. The objective of this thesis was to create a market entry plan for launching product Z in Germany as well as to analyze the external market environment and inter factors impacting the entry. Product Z, which the thesis focuses on, is an online community platform for providing training and networks for solopreneurs in the creative industry. The research was conducted for two commissioning companies in Finland.
The theoretical section of the thesis introduced the fundamentals of internationalization, international strategies and positioning. The research was implemented utilizing a qualitative research method, and more precisely a holistic single case study, as it involved handling qualitative information and contextual conditions focused on a unique and specific case. The research was based on secondary data collection and analysis.
The research provided understanding of the beneficial factors and possibilities as well as risks related to entering the German market. Based on the market research, recommendations were introduced. The most essential notions regarded expanding the target group to solopreneurs across all industries as well as enabling completing the solopreneur training online in order to enable scaling of the product concept.
As the final output of the thesis, a market entry plan was created. The plan is focused on local collaboration, which in practice means including guest lectures by local experts to the training as well as collaborating with local entrepreneurial organizations in order to reach the target group more effectively.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kansainvälistymistä ja kansainvälisiä strategioita sekä brändin positiointia. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen ja sen metodologisena lähestymistapana käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Kyseessä on holistinen tapaustutkimus, sillä tarkoituksena oli tutkia laadullista tietoa sekä tutkimusaiheeseen liittyviä asiayhteyksiä yksittäisen, määritellyn tapauksen näkökulmasta. Tutkimus perustui toissijaiseen tiedonkeruuseen ja analyysiin.
Tutkimuksen perusteella saatiin käsitys Saksan markkinaympäristön suotuisista tekijöistä ja mahdollisuuksista kuin myös riskeistä vientihankkeelle. Markkinatutkimuksen perusteella laadittiin suosituksia, joista suurimpina nousivat esiin kohderyhmän laajentaminen yksinyrittäjiin alaan katsomatta sekä koulutusten verkkopohjaisen toteutuksen mahdollistaminen skaalautuvuuden parantamiseksi.
Opinnäytetyön lopputuloksena laadittiin vientisuunnitelma, joka perustuu paikalliseen yhteistyöhön. Käytännössä tämä tarkoittaa paikallisten asiantuntijoiden vierasluentojen lisäämistä osaksi verkkoalustan koulutusta sekä yhteistyötä paikallisten yrittäjäorganisaatioiden kanssa kohderyhmän tavoittamiseksi tehokkaammin.
The theoretical section of the thesis introduced the fundamentals of internationalization, international strategies and positioning. The research was implemented utilizing a qualitative research method, and more precisely a holistic single case study, as it involved handling qualitative information and contextual conditions focused on a unique and specific case. The research was based on secondary data collection and analysis.
The research provided understanding of the beneficial factors and possibilities as well as risks related to entering the German market. Based on the market research, recommendations were introduced. The most essential notions regarded expanding the target group to solopreneurs across all industries as well as enabling completing the solopreneur training online in order to enable scaling of the product concept.
As the final output of the thesis, a market entry plan was created. The plan is focused on local collaboration, which in practice means including guest lectures by local experts to the training as well as collaborating with local entrepreneurial organizations in order to reach the target group more effectively.