Palkanlaskennan tukipalveluprosessien kehittäminen kuntaorganisaatiossa
Isoheiko, Anna (2021)
Isoheiko, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110219192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110219192
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Rauman kaupunki. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia malli tukipalveluprosessien kuvaamiselle, osoittaa palkanlaskennan tukipalveluprosessien ja prosessijohtamisen keskeiset kehittämiskohteet sekä laatia palkanlaskennan tukipalveluprosesseille vuosikello. Mallin tavoite oli koota yhdeksi ohjeistukseksi Rauman kaupungin tarpeisiin ja nykytilaan soveltuvat toimenpiteet, joilla parannetaan tukipalveluprosessien johtamista ja kehittämistä.
Opinnäytetyön viitekehys perustui kolmeen teoreettiseen näkökulmaan: palveluprosesseihin, julkisen organisaation prosessien johtamiseen ja prosessien kehittämiseen. Palveluprosesseihin perehdyttiin tunnistamalla prosessiajattelun elementit ja keskitettiin tarkastelu tukipalveluprosessien näkökulmaan. Palveluprosessin johtamisnäkökulman tarkastelu rajattiin julkisen sektorin kunta-alan erityispiirteisiin. Prosessien kehittämisen teoriaosuudessa perehdyttiin julkisen sektorin prosessien kehittämiseen soveltuviin prosessien kehittämisen menetelmiin.
Tutkimuksen lähestymistapana oli konstruktiivisen ja tapaustutkimuksen yhdistelmä. Tutkimuksessa käytettiin laadullisia tiedonkeruumenetelmiä. Prosessianalyysi suoritettiin tehdyn nykytilakartoituksen avulla havainnoimalla sekä kahden ryhmämuotoisen teemahaastattelun avulla. Prosessianalyysin perusteella toteutettiin benchmarking-valinnat, tehtiin benchmarking-vertailu haastattelemalla benchmarking-organisaatiossa kahta henkilöä ja tutkimalla saatuja dokumentteja.
Tutkimuksen tuotoksena saatiin tukipalveluprosessien kehittämisen malli, jota voidaan hyödyntää prosessiajattelun mukaisessa tukipalvelujen prosessien kartoituksessa, johtamisessa ja kehittämisessä asiakaskokemusta korostaen. Tuloksena luotiin myös tukipalveluja rytmittävä vuosikello sekä perusteltu listaus ensisijaisista palvelutuotannon kehittämiskohteista.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Rauman kaupunki. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia malli tukipalveluprosessien kuvaamiselle, osoittaa palkanlaskennan tukipalveluprosessien ja prosessijohtamisen keskeiset kehittämiskohteet sekä laatia palkanlaskennan tukipalveluprosesseille vuosikello. Mallin tavoite oli koota yhdeksi ohjeistukseksi Rauman kaupungin tarpeisiin ja nykytilaan soveltuvat toimenpiteet, joilla parannetaan tukipalveluprosessien johtamista ja kehittämistä.
Opinnäytetyön viitekehys perustui kolmeen teoreettiseen näkökulmaan: palveluprosesseihin, julkisen organisaation prosessien johtamiseen ja prosessien kehittämiseen. Palveluprosesseihin perehdyttiin tunnistamalla prosessiajattelun elementit ja keskitettiin tarkastelu tukipalveluprosessien näkökulmaan. Palveluprosessin johtamisnäkökulman tarkastelu rajattiin julkisen sektorin kunta-alan erityispiirteisiin. Prosessien kehittämisen teoriaosuudessa perehdyttiin julkisen sektorin prosessien kehittämiseen soveltuviin prosessien kehittämisen menetelmiin.
Tutkimuksen lähestymistapana oli konstruktiivisen ja tapaustutkimuksen yhdistelmä. Tutkimuksessa käytettiin laadullisia tiedonkeruumenetelmiä. Prosessianalyysi suoritettiin tehdyn nykytilakartoituksen avulla havainnoimalla sekä kahden ryhmämuotoisen teemahaastattelun avulla. Prosessianalyysin perusteella toteutettiin benchmarking-valinnat, tehtiin benchmarking-vertailu haastattelemalla benchmarking-organisaatiossa kahta henkilöä ja tutkimalla saatuja dokumentteja.
Tutkimuksen tuotoksena saatiin tukipalveluprosessien kehittämisen malli, jota voidaan hyödyntää prosessiajattelun mukaisessa tukipalvelujen prosessien kartoituksessa, johtamisessa ja kehittämisessä asiakaskokemusta korostaen. Tuloksena luotiin myös tukipalveluja rytmittävä vuosikello sekä perusteltu listaus ensisijaisista palvelutuotannon kehittämiskohteista.