Vastuullisia matkailureittejä aitouden etsijöille
Hirvioja, Miia (2021)
Hirvioja, Miia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110419302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110419302
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä oli luoda Visit Finlandin toimeksiannosta vastuullisia matkareittejä aitouden etsijät- kohderyhmälle. Kyseessä oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuloksena syntyi markkinointimateriaalia Visit Finlandin käyttöön. Matkareiteillä tuli huomioida kaikki vastuullisuuden osa-alueet, sekä niiden tuli sijoittua monipuolisesti ympäri Suomea. Lisätavoitteiksi valittiin elämyksellisyys, visuaalisuus ja myyvyys. Aineiston keruutapana toimi sisältöanalyysi ja työn toteutuksen ajankohta oli kevät - syksy 2021.
Tietoperustassa käytiin läpi Visit Finlandin matkailijasegmentit, joista tarkemmin työn kannalta oleellisen aitouden etsijöiden kohderyhmän. Vastuullisuutta käsiteltiin yleisen kolmijaon mukaan taloudellisesta-, ympäristöllisestä- sekä sosiokulttuurisesta näkökulmasta, sekä pohdittiin vastuullisuutta markkinoinnin välineenä. Tietoperustassa perehdyttiin myös matkailutuotteen suunnittelun teoriaan ja siihen kuuluviin toimenpiteisiin.
Toteutettiin neljä erilaista matkailureittiä, joiden suunnittelun avuksi luotiin neljä asiakasprofiilia. Asiakasprofiilien pohjana hyödynnettiin Visit Finlandin maakohtaisia segmentointeja aitouden etsijöistä Suomen kannalta neljän potentiaalisimman maan osalta. Nämä maat olivat Iso-Britannia, Saksa, Japani ja Kiina. Vastuullisuuden kriteereinä käytettiin Visit Finlandin hyväksymiä vastuullisuussertifikaatteja sekä yritysten ja alueorganisaatioiden omia internetsivuja, ja niissä esiintyvää vastuullisuusviestintää. Elämyksellisyyttä arvioitiin niin ikään yritysten ja alueorganisaatioiden internetsivuilta saatujen mielikuvien pohjalta.
Lopputuloksena syntyi neljä teemoitettua vastuullista ja elämyksellistä matkailureittiä omatoimimatkailijoille; Captivating Coast, Miracolous Midnight Sun, Teeming Towns ja Luminous Lakeland. Jokaisen reitin aloitus- ja päätöspisteenä oli Helsinki ja ne sijoittuivat vuodenajallisesti keväästä syksyyn pyrkien huomioimaan myös matalasesonkiajat. Visuaaliset tuotekortit, asiakaspersoonat ja reittien lyhyet myyvät kuvailut toteutettiin englanniksi.
Pohdinnassa todettiin yritysten vastuullisuuden arvioinnin olevan haastavaa. Tämä johtui vastuullisuusviestinnän epäselkeydestä tai sen puuttumisesta. Vastuullisuussertifikaattejakaan ei ollut aina nähtävillä yritysten sivuilla. Ravintola-alalla tässä oli suurimpia puutteita. Lisäksi huomattiin vastuullisuuden painottuvan vahvasti ympäristövastuullisuuteen, unohtaen muut vastuullisuuden osa-alueet. Matkailureittien osalta määritettiin, että niitä tulisi päivittää tasaisin väliajoin, jotta ne säilyvät ajankohtaisina.
Tietoperustassa käytiin läpi Visit Finlandin matkailijasegmentit, joista tarkemmin työn kannalta oleellisen aitouden etsijöiden kohderyhmän. Vastuullisuutta käsiteltiin yleisen kolmijaon mukaan taloudellisesta-, ympäristöllisestä- sekä sosiokulttuurisesta näkökulmasta, sekä pohdittiin vastuullisuutta markkinoinnin välineenä. Tietoperustassa perehdyttiin myös matkailutuotteen suunnittelun teoriaan ja siihen kuuluviin toimenpiteisiin.
Toteutettiin neljä erilaista matkailureittiä, joiden suunnittelun avuksi luotiin neljä asiakasprofiilia. Asiakasprofiilien pohjana hyödynnettiin Visit Finlandin maakohtaisia segmentointeja aitouden etsijöistä Suomen kannalta neljän potentiaalisimman maan osalta. Nämä maat olivat Iso-Britannia, Saksa, Japani ja Kiina. Vastuullisuuden kriteereinä käytettiin Visit Finlandin hyväksymiä vastuullisuussertifikaatteja sekä yritysten ja alueorganisaatioiden omia internetsivuja, ja niissä esiintyvää vastuullisuusviestintää. Elämyksellisyyttä arvioitiin niin ikään yritysten ja alueorganisaatioiden internetsivuilta saatujen mielikuvien pohjalta.
Lopputuloksena syntyi neljä teemoitettua vastuullista ja elämyksellistä matkailureittiä omatoimimatkailijoille; Captivating Coast, Miracolous Midnight Sun, Teeming Towns ja Luminous Lakeland. Jokaisen reitin aloitus- ja päätöspisteenä oli Helsinki ja ne sijoittuivat vuodenajallisesti keväästä syksyyn pyrkien huomioimaan myös matalasesonkiajat. Visuaaliset tuotekortit, asiakaspersoonat ja reittien lyhyet myyvät kuvailut toteutettiin englanniksi.
Pohdinnassa todettiin yritysten vastuullisuuden arvioinnin olevan haastavaa. Tämä johtui vastuullisuusviestinnän epäselkeydestä tai sen puuttumisesta. Vastuullisuussertifikaattejakaan ei ollut aina nähtävillä yritysten sivuilla. Ravintola-alalla tässä oli suurimpia puutteita. Lisäksi huomattiin vastuullisuuden painottuvan vahvasti ympäristövastuullisuuteen, unohtaen muut vastuullisuuden osa-alueet. Matkailureittien osalta määritettiin, että niitä tulisi päivittää tasaisin väliajoin, jotta ne säilyvät ajankohtaisina.