ITSETUNNON RAKENNUSPALIKAT: menetelmäkansio 10–12-vuotiaan sijoitetun lapsen identiteettityöhön
Räisänen, Marjaana (2021)
Räisänen, Marjaana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110519335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110519335
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Itsetunnon rakennuspalikat -menetelmäkansio osaksi SOS-Lapsikylän toimintaa ja tuottaa sen avulla hyvinvointivaikutuksia sijoitetuille lapsille. Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena kehittämistyönä ja sen tilaajana on Tampereen toimipiste SOS-Lapsikylässä. Tilaaja saa kehittämistyöstä käyttöönsä työntekijöille ja sijaisvanhemmille suunnatun menetelmäkansion.
SOS-Lapsikylän perustehtävä on lapsiperheiden hyvinvoinnin lisääminen Suomessa ja maailmalla. SOS-Lapsikylä tarjoaa sijaishuoltoon ja lastensuojeluun liittyviä palveluita ja lisäksi kunnille moniammatillista perhehoitoa.
Psykososiaalinen lähestymistapa tarjosi teoreettisen viitekehyksen opinnäytetyöhön. Tässä osiossa tarkastellaan lapsen psykososiaalista ja sosioemotionaalista kehitystä. Viitekehyksen avulla on myös pyritty vastaamaan järjestön tilaamaan kehittämistehtävään. Menetelmäkansion kohderyhmänä olivat 10–12-vuotiaat lapset.
Menetelmäkansio koostuu tunnetaitoihin liittyvistä, luovista ja ratkaisukeskeisistä harjoitteista, joita voidaan tehdä joko järjestyksessä tai eri tilanteiden mukaan. Kansion harjoitukset ovat eritasoisia ja -kestoisia. Kansion sisällön on tarkoitus olla helpottamassa lasten kanssa tehtävää identiteettityötä.
SOS-Lapsikylän perustehtävä on lapsiperheiden hyvinvoinnin lisääminen Suomessa ja maailmalla. SOS-Lapsikylä tarjoaa sijaishuoltoon ja lastensuojeluun liittyviä palveluita ja lisäksi kunnille moniammatillista perhehoitoa.
Psykososiaalinen lähestymistapa tarjosi teoreettisen viitekehyksen opinnäytetyöhön. Tässä osiossa tarkastellaan lapsen psykososiaalista ja sosioemotionaalista kehitystä. Viitekehyksen avulla on myös pyritty vastaamaan järjestön tilaamaan kehittämistehtävään. Menetelmäkansion kohderyhmänä olivat 10–12-vuotiaat lapset.
Menetelmäkansio koostuu tunnetaitoihin liittyvistä, luovista ja ratkaisukeskeisistä harjoitteista, joita voidaan tehdä joko järjestyksessä tai eri tilanteiden mukaan. Kansion harjoitukset ovat eritasoisia ja -kestoisia. Kansion sisällön on tarkoitus olla helpottamassa lasten kanssa tehtävää identiteettityötä.