Koulutustuotteiden markkinoinnin kehittäminen Suomen Pelastusalan Keskusjärjestössä
Kivelä, Elias (2021)
Kivelä, Elias
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110519340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110519340
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön koulutustuotteiden markkinoinnin kehittämistä. Tavoitteena oli selvittää organisaation koulutustuotteiden markkinoinnin kehittämistarpeita. Tarkoituksena oli tuottaa ehdotuksia markkinoinnin toteuttamiseksi niin, että markkinointi olisi jatkossa suunnitelmallisempaa ja koordinoidumpaa. Opinnäytetyöprojektissa keskityttiin pelkästään organisaation koulutustuotteiden markkinoinnin kehittämiseen ja organisaation muut toiminnot rajattiin kehittämistyön ulkopuolelle.
Kehittämistyö toteutettiin hyödyntämällä lähestymistapana toimintatutkimusta. Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia hyödyntämällä työpajatyöskentelyä, jossa mukaan otettiin koulutustuotteiden parissa työskentelevät henkilöt. Työpajan toteuttamisessa hyödynnettiin luovan ongelmanratkaisun prosessia. Työpajatyöskentely antoi organisaation jäsenille mahdollisuuden osallistua kehittämään omaa työtään.
Työpajatyöskentely nosti esille koulutustuotteiden markkinoinnin sudenkuoppia ja kehittämiskohteita. Työpajatyöskentelyn keskusteluissa nousi vahvasti esille markkinoinnin resurssien, organisoimisen ja johtamisen tärkeys. Parempi ymmärrys markkinoinnista ja selkeämpi markkinoinnin johtaminen nostettiin kehittämistyön edellytyksiksi. Työpajatyöskentely tuotti myös konkreettisia toimenpideehdotuksia markkinoinnin kehittämiseksi. Yhteiskehittämisen myötä organisaation itseymmärrys kasvoi.
Organisaation koulutustuotteiden markkinoinnin kehittämiseksi markkinoinnin suunnittelua on kehitettävä. Lisäksi markkinointi on otettava paremmin huomioon strategisessa suunnittelussa. Markkinoinnin kehittäminen vaatii myös resursseja, joihin organisaation on panostettava riittävästi, niin osaamisen kuin henkilöresurssien näkökulmasta. Koulutusasiakkaiden yhteisöllisyyden lisääminen ja tätä kautta markkinoinnin tehostaminen on myös yksi kehittämisen kohde. Opinnäytetyöprojektin tiimoilta organisaatiossa käynnistyi keskustelu markkinoinnin hyödyistä ja tarpeista ja löydettiin myös jo olemassa olevia tai valmisteilla olevia työkaluja markkinoinnin tehokkaampaan toteuttamiseen.
Kehittämistyö toteutettiin hyödyntämällä lähestymistapana toimintatutkimusta. Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia hyödyntämällä työpajatyöskentelyä, jossa mukaan otettiin koulutustuotteiden parissa työskentelevät henkilöt. Työpajan toteuttamisessa hyödynnettiin luovan ongelmanratkaisun prosessia. Työpajatyöskentely antoi organisaation jäsenille mahdollisuuden osallistua kehittämään omaa työtään.
Työpajatyöskentely nosti esille koulutustuotteiden markkinoinnin sudenkuoppia ja kehittämiskohteita. Työpajatyöskentelyn keskusteluissa nousi vahvasti esille markkinoinnin resurssien, organisoimisen ja johtamisen tärkeys. Parempi ymmärrys markkinoinnista ja selkeämpi markkinoinnin johtaminen nostettiin kehittämistyön edellytyksiksi. Työpajatyöskentely tuotti myös konkreettisia toimenpideehdotuksia markkinoinnin kehittämiseksi. Yhteiskehittämisen myötä organisaation itseymmärrys kasvoi.
Organisaation koulutustuotteiden markkinoinnin kehittämiseksi markkinoinnin suunnittelua on kehitettävä. Lisäksi markkinointi on otettava paremmin huomioon strategisessa suunnittelussa. Markkinoinnin kehittäminen vaatii myös resursseja, joihin organisaation on panostettava riittävästi, niin osaamisen kuin henkilöresurssien näkökulmasta. Koulutusasiakkaiden yhteisöllisyyden lisääminen ja tätä kautta markkinoinnin tehostaminen on myös yksi kehittämisen kohde. Opinnäytetyöprojektin tiimoilta organisaatiossa käynnistyi keskustelu markkinoinnin hyödyistä ja tarpeista ja löydettiin myös jo olemassa olevia tai valmisteilla olevia työkaluja markkinoinnin tehokkaampaan toteuttamiseen.
