Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Oppimateriaali happo-emästasapainosta ja elektrolyyteistä

Rantamäki, Sonja (2021)

 
Avaa tiedosto
Rantamaki_Sonja.pdf.pdf (960.3Kt)
Lataukset: 


Rantamäki, Sonja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110619368
Tiivistelmä
Elimistön itsesäätely eli homeostaasi pyrkii minimoimaan elimistössä tapahtuvat happoemäs- ja elektrolyyttitasapainon muutokset. Happo-emästasapainon ta-voitteena on pitää ihmisen kehon pH elimistön toiminnan kannalta optimaalisella alueella. Säätely tapahtuu respiratorisesti ja metabolisesti, sekä elimistön pus-kurijärjestelmien avulla.

Tarkoituksena oli tuottaa happo-emästasapainoa ja elektrolyyttejä käsittelevä oppimateriaali Tampereen ammattikorkeakoulun bioanalyytikkokoulutuksessa olevien opiskelijoiden käyttöön. Työn tavoitteena oli tuottaa toisen vuoden opis-kelijoille oppimateriaali, joka tukee opettajan opetusta. Opinnäytetyö on toimin-nallinen opinnäyte.

Työ koostuu Moodle-oppimisalustalle tehdystä oppimateriaalista ja kirjallisesta raporttiosuudesta. Kirjallisessa osassa käsitellään aiheeseen liittyvää teoriaa ja perehdytään käsitteisiin. Prosessiosuudessa keskitytään kuvaamaan opinnäyte-työn ideointia, suunnittelua ja oppimateriaalin työstämistä. Kuvien avulla ha-vainnoidaan muistikorttien ja tehtävien ulkonäköä ja toimintaperiaatteita.

Oppimateriaali on tehty H5P-työkalujen avulla, ja se sisältää teoriaa tiivistettynä muistikorteiksi ja erilaisia tehtäviä, joilla opiskelija voi testata osaamistaan. Tie-don oikeellisuutta ja luotettavuutta on arvioitu opinnäytetyön prosessin aikana ohjauksen kautta. Ohjaajana on toiminut kliinisen kemian opettaja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste