Huoltajien ajatuksia kehotunnekasvatuksesta varhaiskasvatuksessa
Korvakangas, Kia; Lähteenmäki, Lotta; Puronaho, Laura (2021)
Korvakangas, Kia
Lähteenmäki, Lotta
Puronaho, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110719392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110719392
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää huoltajien ajatuksia kehotunnekasvatuksesta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö antoi tietoa huoltajien näkökulmasta kehotunnekasvatuksesta ja siitä, miten he kokivat sen näkyvän varhaiskasvatuksen arjessa. Opinnäytetyön tilaajana oli Akaan kaupungin Sahurin päiväkoti.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, ja tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisen Webropol-kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake lähetettiin Sahurin päiväkodin neljän varhaiskasvatusryhmän huoltajille. Vastauksia kyselyyn saatiin 14 kappaletta. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tietoperusta koostui keskeisten käsitteiden lisäksi lapsen kehosta, sillä kehotunnekasvatuksen perustana on lapsen keho, sen tutkiminen, kehittyminen ja siinä tapahtuvat muutokset.
Tutkimuksen tulosten perusteella huoltajat kokivat kehotunnekasvatuksen ristiriitaiseksi aiheeksi. Osa huoltajista nimesi pieniä asioita kehotunnekasvatuksesta osana varhaiskasvatuksen arkea, kun taas osa huoltajista ei kokenut sen näkyvän heille päin mitenkään. Vaikka kehotunnekasvatus ei näkyisi huoltajille, pitivät he sen sisällyttämistä varhaiskasvatukseen tärkeänä jo varhaisessa vaiheessa.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, ja tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisen Webropol-kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake lähetettiin Sahurin päiväkodin neljän varhaiskasvatusryhmän huoltajille. Vastauksia kyselyyn saatiin 14 kappaletta. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tietoperusta koostui keskeisten käsitteiden lisäksi lapsen kehosta, sillä kehotunnekasvatuksen perustana on lapsen keho, sen tutkiminen, kehittyminen ja siinä tapahtuvat muutokset.
Tutkimuksen tulosten perusteella huoltajat kokivat kehotunnekasvatuksen ristiriitaiseksi aiheeksi. Osa huoltajista nimesi pieniä asioita kehotunnekasvatuksesta osana varhaiskasvatuksen arkea, kun taas osa huoltajista ei kokenut sen näkyvän heille päin mitenkään. Vaikka kehotunnekasvatus ei näkyisi huoltajille, pitivät he sen sisällyttämistä varhaiskasvatukseen tärkeänä jo varhaisessa vaiheessa.