Laadukkaan eModuulin saavutettavuus
Eerola, Johanna (2021)
Eerola, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110719394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110719394
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opintomoduulien ja niiden sisältöjen ja rakenteiden saavutettavuutta opiskelijan näkökulmasta ja luoda havaintojen pohjalta opettajille ohjeistus siitä, kuinka he voivat luoda tasalaatuisia ja saavutettavia moduuleita. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK), tarkemmin HAMKin LeaD -tiimi eli Learning Design Team.
Opinnäytetyön tietopohja koostuu saavutettavuudesta opetuksessa, saavutettavista opetusmateriaaleista, saavutettavuuden määrittelystä ja tutkimisesta sekä oppimisalusta Moodlen ja avustavien teknologioiden esittelystä. Teoriassa käydään läpi myös saavutettavuutta määrittelevät lait ja standardit.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen. Tutkimusaineisto kerättiin laadullisilla kyselytutkimuksilla opiskelijoille ja opettajille, saavutettavuustestauksella Moodlen oppimisympäristöön, keväältä 2021 kerättyjen moduulipalautteiden analysoinnilla sekä reflektoinnilla omista kokemuksista opiskelijana. Aineistoa analysoitiin kirjaamalla ylös kaikki tutkimukseen oleellisesti liittyvät asiat.
Johtopäätöksenä työstä voidaan todeta, että saavutettavuutta moduulien suunnittelussa on syytä parantaa. Tutkimus toi esiin monia epäkohtia käyttäjän näkökulmasta. Toimeksiantaja oli tyytyväinen tutkimustyön tuloksiin ja luotuun saavutettavan moduulin tarkistuslistaan.
Opinnäytetyön tietopohja koostuu saavutettavuudesta opetuksessa, saavutettavista opetusmateriaaleista, saavutettavuuden määrittelystä ja tutkimisesta sekä oppimisalusta Moodlen ja avustavien teknologioiden esittelystä. Teoriassa käydään läpi myös saavutettavuutta määrittelevät lait ja standardit.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen. Tutkimusaineisto kerättiin laadullisilla kyselytutkimuksilla opiskelijoille ja opettajille, saavutettavuustestauksella Moodlen oppimisympäristöön, keväältä 2021 kerättyjen moduulipalautteiden analysoinnilla sekä reflektoinnilla omista kokemuksista opiskelijana. Aineistoa analysoitiin kirjaamalla ylös kaikki tutkimukseen oleellisesti liittyvät asiat.
Johtopäätöksenä työstä voidaan todeta, että saavutettavuutta moduulien suunnittelussa on syytä parantaa. Tutkimus toi esiin monia epäkohtia käyttäjän näkökulmasta. Toimeksiantaja oli tyytyväinen tutkimustyön tuloksiin ja luotuun saavutettavan moduulin tarkistuslistaan.