Ikäihmisen palvelutarve: mistä huoli nousee?
Kahila, Tarja (2021)
Kahila, Tarja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110719384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110719384
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää miten ikääntyneiden palvelutarpeesta tehdyt ilmoitukset näyttäytyvät geronomien näkökulmasta. Sosiaalihuoltolain mukaisen ilmoituksen ikääntyneestä voi tehdä kuka tahansa, jos on herännyt huoli ikääntyneen kyvystä huolehtia itsestään, terveydestään tai turvallisuudestaan. Viranomaisilla on velvollisuus selvittää jokainen huoli-ilmoitus ja arvioida ikääntyneen tuen tarve.
Tutkimuksen toteutin kohdistamalla kyselyn geronomeille, jotka käsittelevät työssään huoli-ilmoituksia. Tavoitteenani oli selvittää geronomien erilaisia kokemuksia käsitellessään ilmoituksia ikääntyneiden palvelutarpeista.
Huoli-ilmoituksen teko on yksi keino välittää läheisestä, mikäli huoli nousee ikääntyneestä ihmisestä. Palvelutarve on yksilöllistä jokaisen ikääntyneen kohdalla. Palvelujen saamiseen vaikuttavat ikääntyneen oma toimintakyky ja lisäksi palvelu- ja kuntakohtaiset kriteerit.
Tutkimuksen toteutin kohdistamalla kyselyn geronomeille, jotka käsittelevät työssään huoli-ilmoituksia. Tavoitteenani oli selvittää geronomien erilaisia kokemuksia käsitellessään ilmoituksia ikääntyneiden palvelutarpeista.
Huoli-ilmoituksen teko on yksi keino välittää läheisestä, mikäli huoli nousee ikääntyneestä ihmisestä. Palvelutarve on yksilöllistä jokaisen ikääntyneen kohdalla. Palvelujen saamiseen vaikuttavat ikääntyneen oma toimintakyky ja lisäksi palvelu- ja kuntakohtaiset kriteerit.