Applying Lean for product development process
Ahonen, Mira (2021)
Ahonen, Mira
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110819442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110819442
Tiivistelmä
Yritykset pyrkivät parantamaan kilpailukykyään kehittämällä markkinoille uusia tuotteita. Uusien innovatiivisten tuotteiden lanseerauksen tulee olla nopeaa, mutta samalla yrityksen tulee huomioida kustannustehokkuus ja ylläpitää korkea laatu. Tuotekehitysprojektit ovat tyypillisesti monimutkaisia ja huonosti ennustettavia luonteeltaan. Prosessi ja tulokset vaihtelevat projekteittain, monialaiselta projektitiimiltä vaaditaan vahvaa yhteistyökykyä tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia toimeksiantajayrityksen tuotekehitysprosessia Lean-näkökulmasta. Lean-menetelmän tavoitteena on tietoon perustuva prosessin läpimenoajan nopeuttaminen. Lean korostaa asiakaskokemuksen tärkeyttä, ja keskittyy prosessihukkien tunnistamiseen sekä niiden vähentämiseen. Prosessihukkaa ovat kaikki sellaiset toiminnot jotka eivät lisää arvoa asiakasnäkökulmasta. Lean-oppien mukaan hukat jaotellaan kahdeksaan eri kategoriaan. Lean-menetelmä on lähtöisin valmistavasta teollisuudesta, mutta se on täysin sovellettavissa myös hallinnollisiin prosesseihin kuten tuotekehitys.
Tämä opinnäytetyö hyödyntää Value Stream Map (suomeksi arvovirtaselvitys) -menetelmää, jonka avulla selvitetään yrityksen tuotekehitysprosessin nykytilan tehokkuutta. Tutkimukseen kerättiin tietoa puolistrukturoidun haastattelun avulla prosessin tehokkuudesta, osastojen välisestä tiedonkulusta sekä työntekijöiden havaitsemista ongelmista tuotekehitysprosessissa.
Tutkimus osoitti useita kehityskohteita, joiden avulla yrityksen tuotekehitysprosessia voidaan tehostaa. Tyypillistä oli, että projektitehtävät seisoivat työntekijöiden työpöydällä odottamassa tarvittavia syötteitä. Lisäämällä projektien läpinäkyvyyttä kaikille sidosryhmille, ottamalla käyttöön tarkoituksenmukaisen kommunikaatiosuunnitelman, sekä hyödyntämällä aikaisempien projektien kokemuksia yritys voi tehostaa tuotekehitysprosessiaan merkittävästi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia toimeksiantajayrityksen tuotekehitysprosessia Lean-näkökulmasta. Lean-menetelmän tavoitteena on tietoon perustuva prosessin läpimenoajan nopeuttaminen. Lean korostaa asiakaskokemuksen tärkeyttä, ja keskittyy prosessihukkien tunnistamiseen sekä niiden vähentämiseen. Prosessihukkaa ovat kaikki sellaiset toiminnot jotka eivät lisää arvoa asiakasnäkökulmasta. Lean-oppien mukaan hukat jaotellaan kahdeksaan eri kategoriaan. Lean-menetelmä on lähtöisin valmistavasta teollisuudesta, mutta se on täysin sovellettavissa myös hallinnollisiin prosesseihin kuten tuotekehitys.
Tämä opinnäytetyö hyödyntää Value Stream Map (suomeksi arvovirtaselvitys) -menetelmää, jonka avulla selvitetään yrityksen tuotekehitysprosessin nykytilan tehokkuutta. Tutkimukseen kerättiin tietoa puolistrukturoidun haastattelun avulla prosessin tehokkuudesta, osastojen välisestä tiedonkulusta sekä työntekijöiden havaitsemista ongelmista tuotekehitysprosessissa.
Tutkimus osoitti useita kehityskohteita, joiden avulla yrityksen tuotekehitysprosessia voidaan tehostaa. Tyypillistä oli, että projektitehtävät seisoivat työntekijöiden työpöydällä odottamassa tarvittavia syötteitä. Lisäämällä projektien läpinäkyvyyttä kaikille sidosryhmille, ottamalla käyttöön tarkoituksenmukaisen kommunikaatiosuunnitelman, sekä hyödyntämällä aikaisempien projektien kokemuksia yritys voi tehostaa tuotekehitysprosessiaan merkittävästi.