Esimiestyön ja psykologisen turvallisuuden rooli organisaation menestymisessä
Bergdahl, Sanna (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Bergdahl, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110819529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110819529
Tiivistelmä
Onnistuneen esimiestyön rooli on tunnistettu erittäin merkittäväksi organisaation menestymisen kannalta. Tutkimusten mukaan myös psykologisen turvallisuuden myönteiset vaikutukset ovat kiistattomat sekä tiimien että kokonaisten organisaatioiden osalta. Psykologisen turvallisuuden luonnissa tiimin esimiesten rooli on merkittävä. Näistä tutkimustuloksista huolimatta esimiehet toteuttavat johtamista usein puutteellisella valmentautumisella ja puutteellisen tuen kanssa. Organisaatiot eivät näytä tunnistavan asiaa riittävän selvästi ja resursseja ei ohjata riittävästi esimiestyön tukemiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selkeys siitä, millaisia tapoja ja menetelmiä esimiehillä on käytössään työyhteisön kehittämiseen ja kuinka nämä menetelmät korreloivat psykologisen turvallisuuden edistämisen kanssa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää sitä millaista tukea esimiehet kokevat tarvitsevansa työyhteisön kehittämisessä. Opinnäytetyö toteutettiin vuoden 2021 aikana kyselytutkimuksena suomalaisen organisaation esimiehille. Kyselytutkimukseen vastasi organisaation 95 esimiestä. Kyselytutkimuksella saatiin tietoa esimiesten olemassa olevista menetelmistä ja tavoista, haasteista ja tuen tarpeista liittyen työyhteisön ja työilmapiirin kehittämiseen. Tulokset vahvistivat aiempien tutkimusten tuloksia siitä, että esimiehet toimivat monien odotusten ja paineiden alla sekä puutteellisen tuen kanssa kehittämisen suhteen. Tutkimus toi esiin myös sen, että psykologinen turvallisuus ei ollut tuttu menetelmänä tutkimukseen osallistuneille esimiehille. Tuloksista ei ollut tunnistettavissa muitakaan menetelmiä, jotka olisivat olleet kaikille esimiehille yhteisiä. Tulokset vahvistivat aiempien tutkimusten tapaan sitä, että esimiehet toimivat pitkälti oman osaamisensa ja omien kykyjensä varassa. Osaaminen ja kyvyt vaihtelevat suuresti esimiesten välillä. Aiempien tutkimustulosten valossa psykologinen turvallisuus näyttäytyy potentiaalisena menetelmänä työyhteisöjen ja työilmapiirin kehittämisen välineenä.
Johtopäätöksenä kuitenkin on se, että olemassa olevat ohjeistukset ja tarjolla olevat työkalut eivät ole riittävän konkreettisella tasolla. Esimiehet kaipaavat konkreettista, yksinkertaista ja tehokasta tapaa toteuttaa psykologisen turvallisuuden periaatteita kiireisessä työarjessa. Opinnäytetyön tutkimuksesta voitiin myös selkeästi vetää johtopäätös siitä, että esimiehet ja heidän johtamansa työyhteisöt toimivat hyvin erilaisissa tilanteissa ja erilaisista lähtökohdista. Tästä syystä psykologisen turvallisuuden jalkautuksessa tulisi huomioida erilaiset tilanteet ja lähtökohdat. Opinnäytetyössä kehitysehdotuksena on malli, jossa tarkoituksena on toteuttaa kartoitukset lähtökohdille työyhteisössä ja luoda tuen tarjoamisen tavat psykologisen turvallisuuden edistämiselle sekä esimiestyön kehittämiselle organisaatioissa. The immediate superior role has been identified as very significant for the success of organisations. According to research, the positive impact of psychological safety for the team and the organisation has also been identified as undeniable. The actions and role of the immediate superior are significant for creating psychological safety in teams. Despite these research findings, supervisors often operate with inadequate training and support. Organisations do not appear to recognise the issue, and resources are not directed to support superiors' work.
The aim of the thesis was to get clarity about the methods supervisors use to develop the work community and how these methods correlate with the promotion of psychological safety. In addition, the aim was to find out what kind of support supervisors need for developing the work community. The thesis was carried out during 2021 as a survey for the supervisors of a Finnish organisation. The survey was answered by 95 supervisors of the organisation. It provided information about the existing methods and practices, challenges and needs for support related to the development of the work community and atmosphere in the team. The results confirmed the findings of previous studies: that supervisors operate under many expectations and pressures, and with a lack of support. The study also revealed that psychological safety was not familiar to the supervisors involved in the study. Other methods common to all supervisors could not be identified from the results of the study. As in previous studies, the results confirmed that supervisors operate primarily on their own development skills and abilities. Competencies and abilities vary significantly between supervisors too. In light of previous research, psychological safety appears as a potential method for developing work communities and work atmosphere.
However, the conclusion is that the existing guidelines and tools available are not at a sufficiently concrete level. Supervisors need a concrete, simple and effective tool to implement the principles of psychological safety in a busy work routine on a daily basis. It can also be concluded from the thesis research that supervisors lead work in very different situations and with different capabilities. For this reason, the implementation of psychological safety in teams should consider the different situations and capabilities of superiors. The development proposal in the thesis is a model to find out the starting point in the organisation and to create ways of providing comprehensive and effective support for the implementation of psychological safety and for development of supervisory work in the organization.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selkeys siitä, millaisia tapoja ja menetelmiä esimiehillä on käytössään työyhteisön kehittämiseen ja kuinka nämä menetelmät korreloivat psykologisen turvallisuuden edistämisen kanssa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää sitä millaista tukea esimiehet kokevat tarvitsevansa työyhteisön kehittämisessä. Opinnäytetyö toteutettiin vuoden 2021 aikana kyselytutkimuksena suomalaisen organisaation esimiehille. Kyselytutkimukseen vastasi organisaation 95 esimiestä. Kyselytutkimuksella saatiin tietoa esimiesten olemassa olevista menetelmistä ja tavoista, haasteista ja tuen tarpeista liittyen työyhteisön ja työilmapiirin kehittämiseen. Tulokset vahvistivat aiempien tutkimusten tuloksia siitä, että esimiehet toimivat monien odotusten ja paineiden alla sekä puutteellisen tuen kanssa kehittämisen suhteen. Tutkimus toi esiin myös sen, että psykologinen turvallisuus ei ollut tuttu menetelmänä tutkimukseen osallistuneille esimiehille. Tuloksista ei ollut tunnistettavissa muitakaan menetelmiä, jotka olisivat olleet kaikille esimiehille yhteisiä. Tulokset vahvistivat aiempien tutkimusten tapaan sitä, että esimiehet toimivat pitkälti oman osaamisensa ja omien kykyjensä varassa. Osaaminen ja kyvyt vaihtelevat suuresti esimiesten välillä. Aiempien tutkimustulosten valossa psykologinen turvallisuus näyttäytyy potentiaalisena menetelmänä työyhteisöjen ja työilmapiirin kehittämisen välineenä.
Johtopäätöksenä kuitenkin on se, että olemassa olevat ohjeistukset ja tarjolla olevat työkalut eivät ole riittävän konkreettisella tasolla. Esimiehet kaipaavat konkreettista, yksinkertaista ja tehokasta tapaa toteuttaa psykologisen turvallisuuden periaatteita kiireisessä työarjessa. Opinnäytetyön tutkimuksesta voitiin myös selkeästi vetää johtopäätös siitä, että esimiehet ja heidän johtamansa työyhteisöt toimivat hyvin erilaisissa tilanteissa ja erilaisista lähtökohdista. Tästä syystä psykologisen turvallisuuden jalkautuksessa tulisi huomioida erilaiset tilanteet ja lähtökohdat. Opinnäytetyössä kehitysehdotuksena on malli, jossa tarkoituksena on toteuttaa kartoitukset lähtökohdille työyhteisössä ja luoda tuen tarjoamisen tavat psykologisen turvallisuuden edistämiselle sekä esimiestyön kehittämiselle organisaatioissa.
The aim of the thesis was to get clarity about the methods supervisors use to develop the work community and how these methods correlate with the promotion of psychological safety. In addition, the aim was to find out what kind of support supervisors need for developing the work community. The thesis was carried out during 2021 as a survey for the supervisors of a Finnish organisation. The survey was answered by 95 supervisors of the organisation. It provided information about the existing methods and practices, challenges and needs for support related to the development of the work community and atmosphere in the team. The results confirmed the findings of previous studies: that supervisors operate under many expectations and pressures, and with a lack of support. The study also revealed that psychological safety was not familiar to the supervisors involved in the study. Other methods common to all supervisors could not be identified from the results of the study. As in previous studies, the results confirmed that supervisors operate primarily on their own development skills and abilities. Competencies and abilities vary significantly between supervisors too. In light of previous research, psychological safety appears as a potential method for developing work communities and work atmosphere.
However, the conclusion is that the existing guidelines and tools available are not at a sufficiently concrete level. Supervisors need a concrete, simple and effective tool to implement the principles of psychological safety in a busy work routine on a daily basis. It can also be concluded from the thesis research that supervisors lead work in very different situations and with different capabilities. For this reason, the implementation of psychological safety in teams should consider the different situations and capabilities of superiors. The development proposal in the thesis is a model to find out the starting point in the organisation and to create ways of providing comprehensive and effective support for the implementation of psychological safety and for development of supervisory work in the organization.