Pohjoismaiden riskianalyysi ja asiakaskartoitus LEKO Fans Oy:lle
Hoikkala, Antti; Lammasniemi, Nicolas (2021)
Hoikkala, Antti
Lammasniemi, Nicolas
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110819417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110819417
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin parityönä, ja sen toimeksiantajana oli kokemäkeläinen Lehtosen Konepaja Oy:n omistama tytäryhtiö LEKO Fans Oy, joka toimii raskaan teollisen rakentamisen alalla. Opinnäytetyö suoritettiin toiminnallisena, ja sen tavoitteena oli tehdä maakohtainen ja yrityskohtainen riskikartoitus ulkomaankaupan tekemisestä Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan, sekä kartoittaa näillä alueilla olevista yrityksistä sopivat, mahdolliset asiakasyritykset ja selvittää oikeat yhteyshenkilöt jokaisesta yrityksestä ja yrityksen toimipisteestä.
Opinnäytetyössä käsiteltiin teoriana ulkomaan kauppaa, sen perusteita, siinä käytettäviä erilaisia maksumuotoja, dokumentteja sekä siihen liittyviä riskejä.
CRM-taulukon tietoja kerättiin käyttämällä potentiaalisten kohdeyrityksien kotisivuja, yrityslistoja sekä erilaisia internet-sivustoja hyödyntämällä. Yhteyden ottaminen suoritettiin pääasiassa käyttämällä LinkedIn verkostoitumispalvelua. Maakohtaiset riskianalyysit perustuivat kirjallisuuteen, internet-lähteisiin ja omaan pohdintaan. Yrityskohtaiset riskianalyysit perustuivat julkisiin yritystietoihin.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin kaikilta osin. CRM-taulukkoon kerättiin yhteensä 158 eri yrityksen tai yrityksen toimipisteen tiedot, ja näihin löydettiin yhteyshenkilöksi soveltuvia henkilöitä yhteensä 121 kappaletta. LinkedIn yhteyspyyntöjen tavoittavuusaste oli 15 % ja LinkedIn InMail-viestien tavoittavuusaste oli 12 %. Yrityskohtaisia riskianalyysejä tehtiin 109:lle eri yritykselle.
Opinnäytetyössä käsiteltiin teoriana ulkomaan kauppaa, sen perusteita, siinä käytettäviä erilaisia maksumuotoja, dokumentteja sekä siihen liittyviä riskejä.
CRM-taulukon tietoja kerättiin käyttämällä potentiaalisten kohdeyrityksien kotisivuja, yrityslistoja sekä erilaisia internet-sivustoja hyödyntämällä. Yhteyden ottaminen suoritettiin pääasiassa käyttämällä LinkedIn verkostoitumispalvelua. Maakohtaiset riskianalyysit perustuivat kirjallisuuteen, internet-lähteisiin ja omaan pohdintaan. Yrityskohtaiset riskianalyysit perustuivat julkisiin yritystietoihin.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin kaikilta osin. CRM-taulukkoon kerättiin yhteensä 158 eri yrityksen tai yrityksen toimipisteen tiedot, ja näihin löydettiin yhteyshenkilöksi soveltuvia henkilöitä yhteensä 121 kappaletta. LinkedIn yhteyspyyntöjen tavoittavuusaste oli 15 % ja LinkedIn InMail-viestien tavoittavuusaste oli 12 %. Yrityskohtaisia riskianalyysejä tehtiin 109:lle eri yritykselle.