Lasten kipumittarit
Räsänen, Katariina; Hämeenranta, Emma (2021)
Räsänen, Katariina
Hämeenranta, Emma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110919562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110919562
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten lasten kipua arvioidaan, millaisia kipumittareita lasten kivun arviointiin on olemassa ja miten niitä käytetään hoitotyössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille verkko-oppimismateriaalia lasten- ja nuorten hoitotyön opintojaksolle. Tässä opinnäytetyössä haetaan vastauksia siihen, miten eri ikäiset lapset kokevat kivun ja osaavat ilmaista kipua sekä, miten lapsipotilaan kipua arvioidaan kipumittareita käyttäen.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena sekä kehittämistehtävänä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle. Kirjallisuuskatsauksessa kartoitettiin tutkittua tietoa lasten kokemasta kivusta ja sen erityispiirteistä sekä lasten kipumittareista ja tutkimuksia kipumittareiden käytöstä käytännön hoitotyössä. Kehittämistehtävän tuote luotiin yhteistyössä tilaajan kanssa, tilaajan kriteereihin sopivaksi.
Kirjallisuuskatsauksessa selvisi, että jokaisen lapsen kipukokemus on erilainen. Lapsen kipua tulee arvioida lapsen ikätason mukaisesti, sillä eri-ikäiset lapset kokevat kivun eri tavalla, eivätkä he välttämättä pysty tuomaan kipukokemusta ilmi samalla tavalla kuin esimerkiksi aikuiset. Lapselle kipumittaria valittaessa on otettava huomioon lapsen ikä ja kehitystaso. Lasten kivun arviointiin on kehitetty erilaisia kipumittareita, joiden avulla pystytään arvioimaan koettua kipua kokonaisvaltaisesti. Lasten kivun arviointiin on luotu myös lapsen vanhempien käyttöön tarkoitettu kipumittari, jolla vanhemmat arvioivat oman lapsensa kipua. Lasten kipua arvioitaessa on muistettava, että lapsi voi sekoittaa pelon ja kivun tuntemukset toisiinsa. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kipumittareita käytetään melko vähän lasten ja nuorten hoitotyössä. Useissa tutkimuksissa todettiin kipumittareiden olevan hoitajien mielestä helppokäyttöisiä. Erilaiset kipumittarit miellettiin lisäksi luotettaviksi ja sopiviksi kliiniseen työhön lasten kipua arvioitaessa.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä laadittiin oppimateriaalia lasten- ja nuorten hoitotyön opintojaksolle. Oppimateriaalia laadittiin tilaajan haastattelun perusteella. Lopulliseksi materiaaliksi koostui osaamisen arviointiin tarkoitettuja kysymyksiä, joihin opintojakson opiskelijat vastaavat osaamisensa arvioinnissa opintojakson verkko-oppimisympäristössä.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena sekä kehittämistehtävänä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle. Kirjallisuuskatsauksessa kartoitettiin tutkittua tietoa lasten kokemasta kivusta ja sen erityispiirteistä sekä lasten kipumittareista ja tutkimuksia kipumittareiden käytöstä käytännön hoitotyössä. Kehittämistehtävän tuote luotiin yhteistyössä tilaajan kanssa, tilaajan kriteereihin sopivaksi.
Kirjallisuuskatsauksessa selvisi, että jokaisen lapsen kipukokemus on erilainen. Lapsen kipua tulee arvioida lapsen ikätason mukaisesti, sillä eri-ikäiset lapset kokevat kivun eri tavalla, eivätkä he välttämättä pysty tuomaan kipukokemusta ilmi samalla tavalla kuin esimerkiksi aikuiset. Lapselle kipumittaria valittaessa on otettava huomioon lapsen ikä ja kehitystaso. Lasten kivun arviointiin on kehitetty erilaisia kipumittareita, joiden avulla pystytään arvioimaan koettua kipua kokonaisvaltaisesti. Lasten kivun arviointiin on luotu myös lapsen vanhempien käyttöön tarkoitettu kipumittari, jolla vanhemmat arvioivat oman lapsensa kipua. Lasten kipua arvioitaessa on muistettava, että lapsi voi sekoittaa pelon ja kivun tuntemukset toisiinsa. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kipumittareita käytetään melko vähän lasten ja nuorten hoitotyössä. Useissa tutkimuksissa todettiin kipumittareiden olevan hoitajien mielestä helppokäyttöisiä. Erilaiset kipumittarit miellettiin lisäksi luotettaviksi ja sopiviksi kliiniseen työhön lasten kipua arvioitaessa.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä laadittiin oppimateriaalia lasten- ja nuorten hoitotyön opintojaksolle. Oppimateriaalia laadittiin tilaajan haastattelun perusteella. Lopulliseksi materiaaliksi koostui osaamisen arviointiin tarkoitettuja kysymyksiä, joihin opintojakson opiskelijat vastaavat osaamisensa arvioinnissa opintojakson verkko-oppimisympäristössä.