Ohjaaja voimaantumisen mahdollistajana: voimaannuttava työote erityislasten ja -nuorten toiminnassa
Apell, Irene (2021)
Apell, Irene
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110919597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110919597
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyö toteutettiin Setlementti Louhelan erityislasten ja -nuorten toiminnassa vuonna 2020─2021. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitä vahvuustyöskentely on ja mitä voimaannuttava vuorovaikutuksellinen suhde ohjaajien ja lasten ja nuorten välillä tuottaa. Opinnäytetyön päätutkimuskysymys oli mitä voimaannuttava työote on ja millaisia vaikutuksia sillä on erityislasten ja -nuorten kasvuun ja kehitykseen.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka teoreettisena lähtökohtana oli positiivinen pedagogiikka, voimaantumisen ja ohjauksen teoria. Tutkimusaineisto muodostuu ohjaajille tehdystä kyselystä sekä toimintaan osallistuvien haastatteluista. Tutkimukseen osallistui kymmenen 7–15-vuotiaista erityislasta ja -nuorta sekä seitsemän ohjaajaa. Lasten ja nuorten haastattelut toteutettiin dialogina, merkityksellisiä valokuvia apuna käyttäen. Ohjaajien kysely sisälsi avoimia, voimaantumiseen liittyviä kysymyksiä. Aineistot käsiteltiin teemoittelemalla ja analysoimalla, jota seurasi tutkimustulosten yhdistäminen, toiminnan vaikutusten arviointi sekä johtopäätökset.
Johtopäätöksenä todetaan, että voimaannuttava työote on erityislasten ja -nuorten toimijuuden ja valinnan mahdollisuuden vahvistamista, vahvuustyöskentelyä, edistymisten huomioimista, motivaation ylläpitämistä, myönteisten kokemusten mahdollistamista sekä yhdessä tekemistä. Voimaannuttavan työotteen vaikutuksena on, että lasten ja nuorten minäpystyvyyden, itsearvostuksen, osallisuuden ja yhteisöllisyyden tunne vahvistuvat. ABSTRACT
This thesis was achieved in children`s and youth with special needs club Setlementti Louhela during the years 2020─2021. The aim of this thesis was to research what strengths working means and what empowering interactivity relations brings out. The main problem of this thesis was to research what the empowerment practice is and how it impacts to the children`s and youth´s comprehensive welfare.
This thesis was a qualitative research and theoretical premises were in positive pedagogy and theory of empowerment and counseling. Research materials consisted of a questionnaire survey for the counselors and an interviewing survey for the children and youth. The interview was a dialogue conversation which based on everyone’s own important photo`s. Ten children aged 7─15 and seven counselors took part for this research. The research materials were handled by using thematic and content analysis and then connecting both research results and making conclusions.
Based on the results, empowering work approach means confirmation of human agency, options to choose, strengths working, keeping motivation up, enablement of positive affection and supporting sociality. The empowerment work approach effects positively children’s and youth’s self-efficacy and -worth, inclusion and communality feelings.
Opinnäytetyö toteutettiin Setlementti Louhelan erityislasten ja -nuorten toiminnassa vuonna 2020─2021. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitä vahvuustyöskentely on ja mitä voimaannuttava vuorovaikutuksellinen suhde ohjaajien ja lasten ja nuorten välillä tuottaa. Opinnäytetyön päätutkimuskysymys oli mitä voimaannuttava työote on ja millaisia vaikutuksia sillä on erityislasten ja -nuorten kasvuun ja kehitykseen.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka teoreettisena lähtökohtana oli positiivinen pedagogiikka, voimaantumisen ja ohjauksen teoria. Tutkimusaineisto muodostuu ohjaajille tehdystä kyselystä sekä toimintaan osallistuvien haastatteluista. Tutkimukseen osallistui kymmenen 7–15-vuotiaista erityislasta ja -nuorta sekä seitsemän ohjaajaa. Lasten ja nuorten haastattelut toteutettiin dialogina, merkityksellisiä valokuvia apuna käyttäen. Ohjaajien kysely sisälsi avoimia, voimaantumiseen liittyviä kysymyksiä. Aineistot käsiteltiin teemoittelemalla ja analysoimalla, jota seurasi tutkimustulosten yhdistäminen, toiminnan vaikutusten arviointi sekä johtopäätökset.
Johtopäätöksenä todetaan, että voimaannuttava työote on erityislasten ja -nuorten toimijuuden ja valinnan mahdollisuuden vahvistamista, vahvuustyöskentelyä, edistymisten huomioimista, motivaation ylläpitämistä, myönteisten kokemusten mahdollistamista sekä yhdessä tekemistä. Voimaannuttavan työotteen vaikutuksena on, että lasten ja nuorten minäpystyvyyden, itsearvostuksen, osallisuuden ja yhteisöllisyyden tunne vahvistuvat.
This thesis was achieved in children`s and youth with special needs club Setlementti Louhela during the years 2020─2021. The aim of this thesis was to research what strengths working means and what empowering interactivity relations brings out. The main problem of this thesis was to research what the empowerment practice is and how it impacts to the children`s and youth´s comprehensive welfare.
This thesis was a qualitative research and theoretical premises were in positive pedagogy and theory of empowerment and counseling. Research materials consisted of a questionnaire survey for the counselors and an interviewing survey for the children and youth. The interview was a dialogue conversation which based on everyone’s own important photo`s. Ten children aged 7─15 and seven counselors took part for this research. The research materials were handled by using thematic and content analysis and then connecting both research results and making conclusions.
Based on the results, empowering work approach means confirmation of human agency, options to choose, strengths working, keeping motivation up, enablement of positive affection and supporting sociality. The empowerment work approach effects positively children’s and youth’s self-efficacy and -worth, inclusion and communality feelings.