Projektijohtamisen opintojakson uusi konsepti : case TAMK Proakatemia
Hydén, Heidi (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111019649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111019649
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) Proakatemian projektijohtamisen opintojaksoa siten, että se huomioisi erilaisin keinoin opiskelijoiden erilaisia oppimistarpeita ja näin ollen mahdollistaisi tasavertaisen valmiuden projektiomaiseen ympäristöön. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda opiskelijoiden erilaisia oppimistarpeita vastaava Proakatemian projektijohtamisen opintojakson uusi konsepti mukaillen Proakatemian näköisiä toimintatapoja.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu projektista ja projektijohtamisesta. Opinnäytetyö etenee projektin määritelmästä projektijohtamisen prosesseihin ja työkaluihin.
Tutkimustyötä varten opiskelijoiden tarpeita tutkittiin sähköisen kyselyn avulla. Kyselyn avulla pyrittiin löytämään vastauksia opiskelijoiden kokemuksista nykyisestä projektijohtamisen opintojaksosta sekä miten hyvin se palvelee erilaisten oppijoiden tarpeita. Kyselyn lisäksi tekijä haastatteli projektijohtamisen asiantuntijoita Proakatemian ulkopuolelta eri toimialoilta tarkoituksena saada ammatillista näkökulmaa sekä suuntaa projektijohtamisen tärkeimmistä elementeistä. Työtä varten haastateltiin myös Proakatemian kehityksestä vastaavaa valmentajaa Veijo Hämäläistä, jonka näkemyksistä saatiin syvyyttä ja pohjaa projektijohtamisen opintojakson uuden konseptin suunnittelutyötä varten.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi projektijohtamisen opintojakson uusi konsepti eli asiantuntijavetoinen tupa, joka käsittää kuusi (6) erilaista oppimistilannetta projektijohtamisesta yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa. Tutkimustyöhön nojaten uusi konsepti huomioi opiskelijoiden erilaiset oppimistarpeet innovatiivisin keinoin sekä se noudattaa Proakatemian näköistä toimintatapaa tiimioppimisen näkökulmasta. Opinnäytetyön tekijä suunnitteli uutta konseptia varten valmiit teemat: projektit TAMK Proakatemialla, projektijohtaminen, projektinhallinta, projektijohtamisen työkalut, projektijohtamisen kokemukset ja projektijohtamisen karaktääri. Projektijohtamisen opintojakson uuden konseptin testaus ja arviointi ei kuulunut opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu projektista ja projektijohtamisesta. Opinnäytetyö etenee projektin määritelmästä projektijohtamisen prosesseihin ja työkaluihin.
Tutkimustyötä varten opiskelijoiden tarpeita tutkittiin sähköisen kyselyn avulla. Kyselyn avulla pyrittiin löytämään vastauksia opiskelijoiden kokemuksista nykyisestä projektijohtamisen opintojaksosta sekä miten hyvin se palvelee erilaisten oppijoiden tarpeita. Kyselyn lisäksi tekijä haastatteli projektijohtamisen asiantuntijoita Proakatemian ulkopuolelta eri toimialoilta tarkoituksena saada ammatillista näkökulmaa sekä suuntaa projektijohtamisen tärkeimmistä elementeistä. Työtä varten haastateltiin myös Proakatemian kehityksestä vastaavaa valmentajaa Veijo Hämäläistä, jonka näkemyksistä saatiin syvyyttä ja pohjaa projektijohtamisen opintojakson uuden konseptin suunnittelutyötä varten.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi projektijohtamisen opintojakson uusi konsepti eli asiantuntijavetoinen tupa, joka käsittää kuusi (6) erilaista oppimistilannetta projektijohtamisesta yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa. Tutkimustyöhön nojaten uusi konsepti huomioi opiskelijoiden erilaiset oppimistarpeet innovatiivisin keinoin sekä se noudattaa Proakatemian näköistä toimintatapaa tiimioppimisen näkökulmasta. Opinnäytetyön tekijä suunnitteli uutta konseptia varten valmiit teemat: projektit TAMK Proakatemialla, projektijohtaminen, projektinhallinta, projektijohtamisen työkalut, projektijohtamisen kokemukset ja projektijohtamisen karaktääri. Projektijohtamisen opintojakson uuden konseptin testaus ja arviointi ei kuulunut opinnäytetyöhön.