The Creator’s Hub: Opportunities and Capturing Value Through Co-creation in HAMK’s Valkeakoski Digital Studio
Laine, Jesse (2021)
Laine, Jesse
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111019657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111019657
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä tietoja täysin uudesta digitaalisesta studiosta Hämeen ammattikorkeakoulun Valkeakosken toimiyksikössä ja sen käytöstä sekä rakennusprosessista ja luoda opas, joka pyrki yksinkertaistamaan ja luomaan tehokkaita käytänteitä digitaalisen yhteistuotannon ympärille kyseisessä tilassa. Opinnäytetyön teoreettinen osa laajentaa lukijan ymmärrystä tutkimuksen menetelmistä ja tuloksista, sekä siinä käytetystä terminologiasta.
Aluksi oli tarpeen ymmärtää yhteisluomisen ja arvon yhteisluomisen käsitteet sekä digitaalisten studioiden historiaa ja miten ne ovat kehittyneet nykymuotoonsa, jotta tutkimuksen vaiheet, sekä studioiden ainutlaatuisuus ja tutkimuksen tulokset olisivat paremmin ymmärrettävissä. Seuraavaksi teoreettisen lisätutkimuksen kautta osoitettiin, että yhteiskehittelyn tulisi toimiakseen mahdollisimman tehokkaasti tapahtua ympäristössä, jossa mukana olevia osapuolia kohdellaan ainutlaatuisina yksilöinä, joilla on erilaiset tarpeet. Sen jälkeen tutkimus käsittelee osapuolia ja heidän yksilöllisyyttänsä brändiyhteisöjen sisäisessä yhteiskehittelyssä ja siitä saatavan arvon maksimoinnissa. Lopulta tutkimus käsittelee yhteiskehittelyn tulevaisuutta ja miten yhteiskehittelyn prosessi tule muuttumaan, jotta se voisi jatkua myös tulevaisuudessa, sekä digitaalista studiota Hämeen Ammattikorkeakoulun Valkeakosken kampuksella haastatteluiden kautta.
Tämän tutkimuksen tuloksena oli opinnäytetyö, joka opastaa taustatiedoillaan prosesseista, kuten yhteiskehittämisestä ja arvon talteenotosta, sekä digitaalisten studioiden historiasta ja tulevaisuudesta ja tarjoaa esimerkkejä siitä, mitä digitaalisen studion rakentamiseen tarvitaan. Kaiken kaikkiaan tämän tutkimuksen johtopäätös oli, että seuraamalla tässä tutkimuksessa esitettyä eettistä yhteisluomista yhdistettynä tutkimuksessa olevien haastattelujen näkemyksiin, studion ympärillä olevat yhteisöt ja heidän osaamisensa luovat arvoa, jota voidaan valjastaa yhteiskehittelyn kautta kaikille mukana oleville osapuolille. The aims of this research were to collect data regarding a completely new digital studio and its utilization, as well as the building process to provide a thorough guide revolving around co-creation of digital content to simplify and create an efficient way of utilizing digital studios to maximize the amount of value, ranging from gaining new competences to promoting stakeholder’s businesses, or broadening the online presence of all the stakeholders involved. The theoretical part of this thesis included aims to broaden the perspective and insight of the reader to further understand the research methods and results, as well as the terminology used in this research.
To begin, it was necessary to understand the concepts of co-creation and value co-creation mixed with the history of digital studios and how they have evolved to what they are now, to understand how to proceed with the research due to the nature of digital studios and their uniqueness. Furthermore, the research then showed that for co-creation to work as efficiently as possible, the stakeholders involved in the processes need to be treated as unique individuals with different needs. All in all, this research revolves around stakeholders and their individuality, and aligning that individuality with digital content creation in an environment of co-creation and maximizing the value derived from it. Moreover, the value that stakeholders gain from the process is subjective and ranges from digital content produced to competences gained from producing it and operating in the space of the studio.
The outcome of this research was a thesis that acts as a guide with background information about processes such as co-creation and capturing value through it, as well as history and the future of digital studios and examples of what someone might need to create a new studio somewhere. All in all, the conclusion of this research was that by following the ethical co-creation presented in this research mixed with the insight from the interviews, with the involvement of the stakeholders around the studio and their competences, value can be captured in the process for all the stakeholders involved.
Aluksi oli tarpeen ymmärtää yhteisluomisen ja arvon yhteisluomisen käsitteet sekä digitaalisten studioiden historiaa ja miten ne ovat kehittyneet nykymuotoonsa, jotta tutkimuksen vaiheet, sekä studioiden ainutlaatuisuus ja tutkimuksen tulokset olisivat paremmin ymmärrettävissä. Seuraavaksi teoreettisen lisätutkimuksen kautta osoitettiin, että yhteiskehittelyn tulisi toimiakseen mahdollisimman tehokkaasti tapahtua ympäristössä, jossa mukana olevia osapuolia kohdellaan ainutlaatuisina yksilöinä, joilla on erilaiset tarpeet. Sen jälkeen tutkimus käsittelee osapuolia ja heidän yksilöllisyyttänsä brändiyhteisöjen sisäisessä yhteiskehittelyssä ja siitä saatavan arvon maksimoinnissa. Lopulta tutkimus käsittelee yhteiskehittelyn tulevaisuutta ja miten yhteiskehittelyn prosessi tule muuttumaan, jotta se voisi jatkua myös tulevaisuudessa, sekä digitaalista studiota Hämeen Ammattikorkeakoulun Valkeakosken kampuksella haastatteluiden kautta.
Tämän tutkimuksen tuloksena oli opinnäytetyö, joka opastaa taustatiedoillaan prosesseista, kuten yhteiskehittämisestä ja arvon talteenotosta, sekä digitaalisten studioiden historiasta ja tulevaisuudesta ja tarjoaa esimerkkejä siitä, mitä digitaalisen studion rakentamiseen tarvitaan. Kaiken kaikkiaan tämän tutkimuksen johtopäätös oli, että seuraamalla tässä tutkimuksessa esitettyä eettistä yhteisluomista yhdistettynä tutkimuksessa olevien haastattelujen näkemyksiin, studion ympärillä olevat yhteisöt ja heidän osaamisensa luovat arvoa, jota voidaan valjastaa yhteiskehittelyn kautta kaikille mukana oleville osapuolille.
To begin, it was necessary to understand the concepts of co-creation and value co-creation mixed with the history of digital studios and how they have evolved to what they are now, to understand how to proceed with the research due to the nature of digital studios and their uniqueness. Furthermore, the research then showed that for co-creation to work as efficiently as possible, the stakeholders involved in the processes need to be treated as unique individuals with different needs. All in all, this research revolves around stakeholders and their individuality, and aligning that individuality with digital content creation in an environment of co-creation and maximizing the value derived from it. Moreover, the value that stakeholders gain from the process is subjective and ranges from digital content produced to competences gained from producing it and operating in the space of the studio.
The outcome of this research was a thesis that acts as a guide with background information about processes such as co-creation and capturing value through it, as well as history and the future of digital studios and examples of what someone might need to create a new studio somewhere. All in all, the conclusion of this research was that by following the ethical co-creation presented in this research mixed with the insight from the interviews, with the involvement of the stakeholders around the studio and their competences, value can be captured in the process for all the stakeholders involved.