Sähköisen median käytön merkitys Hyvinkäällä toimivien pienten ja keskisuurten yritysten näkökulmasta
Mattila, Juha (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111020006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111020006
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kolmea eri asiaa: 1) Mitä sähköisen median välineitä Hyvinkäällä toimivat pienet ja keskisuuret metallialan yrityksen käyttävät, 2) Mitä sähköisen median välineiden käyttö merkitsee yritysten mielestä heidän toiminnalleen eri näkökulmista tarkasteltuna sekä 3) Antaa kyselyyn osallistuville yrityksille uutta näkökulmaa sähköisen median käytön hyödyistä.
Opinnäytetyötä varten toteutettiin sähköisen kysely, joka lähetettiin 35 metallialan yritykselle huhtikuussa 2021. Saatujen vastausten perusteella voidaan todeta, että yrityksillä on käytössään sähköisen median eri välineitä, niiden käyttö nähdään pääosin yritystä ja asiakkaita hyödyttäväksi ja että yritysten tavoitteena on myös lisätä sähköisen median käyttöä. Vastausten perusteella pienissä ja keskisuurissa yrityksissä työntekijöillä ei ole kuitenkaan välttämättä osaamista tai aikaa sähköisen median eri välineiden käyttöön. Samankaltaiseen tulokseen on päädytty Turun ja Savon alueella toteutetun Digitutor - hankkeen yhteydessä. Hankkeen perusteella digitaidot nousevat esille keskeisenä tulevaisuuden osaamistarpeena metallialalla.
Opinnäytetyön tavoitteena on antaa ajantasaista tietoa sähköisen median käytön hyödyistä erityisesti kyselyyn vastanneille yrityksille ja alasta kiinnostuneille opiskelijoille ja työnhakijoille.
Opinnäytetyötä varten toteutettiin sähköisen kysely, joka lähetettiin 35 metallialan yritykselle huhtikuussa 2021. Saatujen vastausten perusteella voidaan todeta, että yrityksillä on käytössään sähköisen median eri välineitä, niiden käyttö nähdään pääosin yritystä ja asiakkaita hyödyttäväksi ja että yritysten tavoitteena on myös lisätä sähköisen median käyttöä. Vastausten perusteella pienissä ja keskisuurissa yrityksissä työntekijöillä ei ole kuitenkaan välttämättä osaamista tai aikaa sähköisen median eri välineiden käyttöön. Samankaltaiseen tulokseen on päädytty Turun ja Savon alueella toteutetun Digitutor - hankkeen yhteydessä. Hankkeen perusteella digitaidot nousevat esille keskeisenä tulevaisuuden osaamistarpeena metallialalla.
Opinnäytetyön tavoitteena on antaa ajantasaista tietoa sähköisen median käytön hyödyistä erityisesti kyselyyn vastanneille yrityksille ja alasta kiinnostuneille opiskelijoille ja työnhakijoille.