Korikorjaamon varaston toiminnan parantaminen: Varsinais-Suomen Auto-Center Oy
Laine, Sini (2021)
Laine, Sini
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110819535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110819535
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Raisiossa sijaitsevaan Varsinais-Suomen Auto-Centerin korikorjaamoon. Työn tavoitteena oli saada järjestelmällinen sekä tehokas varasto, joka vastaa lähtökohtaisesti mekaanikkojen sekä asiakkaiden tarpeisiin. Varmistaen myös varaston taloudellinen tehokkuus ja tuottavuus.
Korikorjaamon varaston ongelmakohdat käytiin yhdessä asentajien sekä työjohtajien kanssa. Varaston muutokset aloitettiin varaosamyyjän työpisteestä, jossa varaosien vastaanottaminen, ostaminen ja täydennystilauksien tekeminen tapahtuu. Varaston järjestystä muutettiin niin, että tilan käyttö tehostui ja mahdolliset vaaratilanteet esimerkiksi kompastuminen tai törmääminen ulkoneviin osiin saatiin poistettua. Hyllyt merkattiin ja numeroitiin, saaden osien keräilystä ja noudosta tehokkaampaa. Lisätilauksien tekoon tehtiin muutoksia, jonka avulla vähennettiin kuormitusta työnjohdolta, sekä varmistettua lisätilauksien tekeminen ajallaan. Viimeisenä käytiin läpi osien nouto ja palautus Turun Auto-Centerin edustamien merkkien osalta.
Työn tulokseksi saatiin varasto, joka palvelee yrityksen, työntekijöiden ja asiakkaiden etuja. Varaston toiminnassa on erityisesti oltu tyytyväisiä jälkitoimitusosien seurantaan sekä varaosien keräilyyn työkohtaisesti. Pieniä muutoksia varastoon tullaan varmasti tekemään tarvittaessa, koska korikorjaamon toiminta on kasvamaan päin.
Työtä pystytään hyödyntämään korikorjaamon toiminnan kehittyessä. Varaston toimintatapa, järjestys on tehokas isommassakin varastossa, sekä on helposti muokattavissa vaadittaessa.
Korikorjaamon varaston ongelmakohdat käytiin yhdessä asentajien sekä työjohtajien kanssa. Varaston muutokset aloitettiin varaosamyyjän työpisteestä, jossa varaosien vastaanottaminen, ostaminen ja täydennystilauksien tekeminen tapahtuu. Varaston järjestystä muutettiin niin, että tilan käyttö tehostui ja mahdolliset vaaratilanteet esimerkiksi kompastuminen tai törmääminen ulkoneviin osiin saatiin poistettua. Hyllyt merkattiin ja numeroitiin, saaden osien keräilystä ja noudosta tehokkaampaa. Lisätilauksien tekoon tehtiin muutoksia, jonka avulla vähennettiin kuormitusta työnjohdolta, sekä varmistettua lisätilauksien tekeminen ajallaan. Viimeisenä käytiin läpi osien nouto ja palautus Turun Auto-Centerin edustamien merkkien osalta.
Työn tulokseksi saatiin varasto, joka palvelee yrityksen, työntekijöiden ja asiakkaiden etuja. Varaston toiminnassa on erityisesti oltu tyytyväisiä jälkitoimitusosien seurantaan sekä varaosien keräilyyn työkohtaisesti. Pieniä muutoksia varastoon tullaan varmasti tekemään tarvittaessa, koska korikorjaamon toiminta on kasvamaan päin.
Työtä pystytään hyödyntämään korikorjaamon toiminnan kehittyessä. Varaston toimintatapa, järjestys on tehokas isommassakin varastossa, sekä on helposti muokattavissa vaadittaessa.