Tuottaja luovan ryhmän vetäjänä : tv-tuottajien kokemuksia luovan ryhmän johtamisesta television viihdetuotannoissa
Patrakka, Jasmine (2021)
Patrakka, Jasmine
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111020003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111020003
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa television viihdetuotantojen tuottajien näkemyksiä ja kokemuksia luovan työryhmän johtamisesta ja sen käytänteistä. Työni tarkoituksena on laajentaa ymmärrystä luovan prosessin johtamisesta etenkin tv-formaattien luomisen näkökulmasta. Luovan prosessin esimiestyö vaatii paneutumista ja luovan prosessin ymmärrystä, jotta esimies ei vahingossa tukahduta prosessia sen ruokkimisen sijaan.
Lähtökohtana tässä tutkielmassa toimivat kysymykset: miten tv-tuottaja näkee itsensä ja toimenkuvansa osana tv-viihteen luovaa prosessia sekä millaiset johtamisen käytänteet mahdollistavat ja vahvistavat luovaa prosessia?
Olen tarkastellut tätä työtä varten keräämääni kyselyaineistoa fenomenografisen tutkimusotteen ja analyysimenetelmän keinoin. Tämä tutkimusote tuo esiin tuottajien oman kokemuksen luovan ryhmän toiminnasta ja sen johtamisesta.
Tuloksissa nousi esiin se, että tuottajat kokevat itsensä lähes aina kiinteäksi osaksi luovaa ryhmää. Luovan ryhmän johtaminen on usein jaettua johtajuutta, etenkin luovien sisällöllisten päätösten kohdalla. Puhtaasti tuotannollisissa asioissa tuottajat sen sijaan kokevat olevansa selvemmin yksin johtamisvastuussa. Tuottajat myös toimivat eri suunnista tulevan paineen alla. Näitä painetekijöitä ovat muun muassa budjettipaineet, resurssipaineet, aikataulupaineet ja ohjelmalupauksiin liittyvät paineet.
Kyselyssä, haastatteluissa ja kirjallisuudessa nousi esiin teemoja, jotka ovat tiivistettäviksi luovuutta tukeviksi rakenteiksi ja käytänteiksi. Näitä ovat muun muassa luovan ryhmän autonomian ja motivaation tukeminen, kannustaminen, psykologisen turvallisuuden luominen, kirkkaan päämäärän vaaliminen ja selkeästä työnjaosta ja tiedonkulusta huolehtiminen. Lisäksi luovan ryhmän menestyksekästä toimintaa edesauttaa, jos ryhmälle onnistuu luomaan ilmapiirin, joka mahdollistaa kehämallisen kehittämisen ja vähintään ajoittaisen kiireettömyyden tunteen.
Lähtökohtana tässä tutkielmassa toimivat kysymykset: miten tv-tuottaja näkee itsensä ja toimenkuvansa osana tv-viihteen luovaa prosessia sekä millaiset johtamisen käytänteet mahdollistavat ja vahvistavat luovaa prosessia?
Olen tarkastellut tätä työtä varten keräämääni kyselyaineistoa fenomenografisen tutkimusotteen ja analyysimenetelmän keinoin. Tämä tutkimusote tuo esiin tuottajien oman kokemuksen luovan ryhmän toiminnasta ja sen johtamisesta.
Tuloksissa nousi esiin se, että tuottajat kokevat itsensä lähes aina kiinteäksi osaksi luovaa ryhmää. Luovan ryhmän johtaminen on usein jaettua johtajuutta, etenkin luovien sisällöllisten päätösten kohdalla. Puhtaasti tuotannollisissa asioissa tuottajat sen sijaan kokevat olevansa selvemmin yksin johtamisvastuussa. Tuottajat myös toimivat eri suunnista tulevan paineen alla. Näitä painetekijöitä ovat muun muassa budjettipaineet, resurssipaineet, aikataulupaineet ja ohjelmalupauksiin liittyvät paineet.
Kyselyssä, haastatteluissa ja kirjallisuudessa nousi esiin teemoja, jotka ovat tiivistettäviksi luovuutta tukeviksi rakenteiksi ja käytänteiksi. Näitä ovat muun muassa luovan ryhmän autonomian ja motivaation tukeminen, kannustaminen, psykologisen turvallisuuden luominen, kirkkaan päämäärän vaaliminen ja selkeästä työnjaosta ja tiedonkulusta huolehtiminen. Lisäksi luovan ryhmän menestyksekästä toimintaa edesauttaa, jos ryhmälle onnistuu luomaan ilmapiirin, joka mahdollistaa kehämallisen kehittämisen ja vähintään ajoittaisen kiireettömyyden tunteen.