Oman oluen tuotteistaminen : miten asiakaslähtöisyys näkyy oman oluen suunnittelussa
Simukka, Artturi (2021)
Simukka, Artturi
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120032
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää restonomibrändiä ja ravintola Ohranjyvän myyntiä. Näiden saavuttamiseksi työssä päätettiin tuotteistaa restonomeille oma olut. Tuotteistusta varten työssä kerättiin määrällistä tutkimustietoa restonomiolueen halutusta makuprofiilista. Työssä käytettiin myös laadullisia tutkimusmenetelmiä asiakastarpeiden selvittämiseksi. Asiantuntijahaastatteluja hyödynnettiin liiketoiminnallisten näkökulmien selvittämiseksi.
Tutkimustuloksista johdettu restonomiolut oli vaalea, tasapainoinen, sitruksinen, miedosti katkeroitu, nelosoluen vahvuinen pale ale. Oluen ideaalinauttimistilanne oli rento illanvietto ystävien kanssa. Oluen onnistunut jakelusuunnitelma vaati yhteistyötä eri kaupunkien ravintoloiden ja restonomiopiskelijajärjestöjen kanssa.
Koronarajoitusten johdosta restonomiolutta ei kuitenkaan päästy toteuttamaan. Valmistuksen sijasta työssä kuvattiin teoreettisen restonomioluen ostopäätösprosessit ja ehdotus onnistuneesta tuotannosta. Työssä ei ole salattavaa materiaalia, jotta kuka tahansa voisi restonomioluen tuotteistaa.
Makuprofiilin kyselydata koostui lähinnä opiskelijoiden vastauksista. Tämän johdosta on suositeltavaa, että kyselytuloksista johdettu restonomiolut kohdistetaan vain opiskelijoille tai valmistuneiden mielipiteen selvittämiseksi tehdään lisätutkimusta.
Tutkimustuloksista johdettu restonomiolut oli vaalea, tasapainoinen, sitruksinen, miedosti katkeroitu, nelosoluen vahvuinen pale ale. Oluen ideaalinauttimistilanne oli rento illanvietto ystävien kanssa. Oluen onnistunut jakelusuunnitelma vaati yhteistyötä eri kaupunkien ravintoloiden ja restonomiopiskelijajärjestöjen kanssa.
Koronarajoitusten johdosta restonomiolutta ei kuitenkaan päästy toteuttamaan. Valmistuksen sijasta työssä kuvattiin teoreettisen restonomioluen ostopäätösprosessit ja ehdotus onnistuneesta tuotannosta. Työssä ei ole salattavaa materiaalia, jotta kuka tahansa voisi restonomioluen tuotteistaa.
Makuprofiilin kyselydata koostui lähinnä opiskelijoiden vastauksista. Tämän johdosta on suositeltavaa, että kyselytuloksista johdettu restonomiolut kohdistetaan vain opiskelijoille tai valmistuneiden mielipiteen selvittämiseksi tehdään lisätutkimusta.