Lasten tunnetaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa: lasten tunnetaitojen tukemisen materiaalipaketti Kurikankulman päiväkodille
Rainio, Johanna (2021)
Rainio, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120113
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on käsitellä lasten tunnetaitojen kehittymistä sekä niiden tukemista varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena on tuoda varhaiskasvattajille esille lasten sosiaalisen kompetenssin kehittymisen merkitys lapsen kasvulle ja kehitykselle. Tuotoksena laaditussa materiaalipaketissa on huomioitu lasten tunnetaitojen kehittymistä vastaavat menetelmät. Tavoitteena oli myös kehittää toimeksiantajan varhaiskasvattajien ammattitaitoa tunnekasvattajina.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa lasten tunnetaitoja tukeva materiaalipaketti opinnäytetyön toimeksiantajalle, Kurikankulman päiväkodille. Materiaalipaketti sisältää erilaisia menetelmiä ja välineitä lasten tunnetaitojen tukemiseksi. Menetelmiä ja välineitä on testattu eri sisältöisissä tunnetuokioissa Kurikankulman päiväkodin Heinähattujen 1–4-vuotiaiden lasten ryhmässä ja todettu toimiviksi. Tunnetaitoja tukeva materiaalipaketin sisältö vastaa lapsiryhmän ikätasoa. Idea tunnetaitoja tukevalle materiaalille syntyi kirjoittajan ja toimeksiantajan kesken. Kehittämistyön aikana tehtiin yhteistyötä eri toimijoiden kanssa.
Tämän opinnäytetyön teoreettisen osuuden yläkäsitteenä on sosiaalinen kompetenssi. Alakäsitteenä ovat sosioemotionaaliset taidot, sosiokognitiiviset taidot, varhainen vuorovaikutus, varhaiskasvatus sekä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa.
Materiaalipaketti koostuu tunnetuokioiden sisältöjen menetelmistä ja välineistä, niiden kuvailuista, tarkennuksista sekä perusteluista, miten ne tukevat lasten tunnetaitojen harjoittelemista. Materiaalipaketti sisältää myös pohdintaa varhaiskasvattajien roolin merkityksestä lasten tunnetaitojen tukemisessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on käsitellä lasten tunnetaitojen kehittymistä sekä niiden tukemista varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena on tuoda varhaiskasvattajille esille lasten sosiaalisen kompetenssin kehittymisen merkitys lapsen kasvulle ja kehitykselle. Tuotoksena laaditussa materiaalipaketissa on huomioitu lasten tunnetaitojen kehittymistä vastaavat menetelmät. Tavoitteena oli myös kehittää toimeksiantajan varhaiskasvattajien ammattitaitoa tunnekasvattajina.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa lasten tunnetaitoja tukeva materiaalipaketti opinnäytetyön toimeksiantajalle, Kurikankulman päiväkodille. Materiaalipaketti sisältää erilaisia menetelmiä ja välineitä lasten tunnetaitojen tukemiseksi. Menetelmiä ja välineitä on testattu eri sisältöisissä tunnetuokioissa Kurikankulman päiväkodin Heinähattujen 1–4-vuotiaiden lasten ryhmässä ja todettu toimiviksi. Tunnetaitoja tukeva materiaalipaketin sisältö vastaa lapsiryhmän ikätasoa. Idea tunnetaitoja tukevalle materiaalille syntyi kirjoittajan ja toimeksiantajan kesken. Kehittämistyön aikana tehtiin yhteistyötä eri toimijoiden kanssa.
Tämän opinnäytetyön teoreettisen osuuden yläkäsitteenä on sosiaalinen kompetenssi. Alakäsitteenä ovat sosioemotionaaliset taidot, sosiokognitiiviset taidot, varhainen vuorovaikutus, varhaiskasvatus sekä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa.
Materiaalipaketti koostuu tunnetuokioiden sisältöjen menetelmistä ja välineistä, niiden kuvailuista, tarkennuksista sekä perusteluista, miten ne tukevat lasten tunnetaitojen harjoittelemista. Materiaalipaketti sisältää myös pohdintaa varhaiskasvattajien roolin merkityksestä lasten tunnetaitojen tukemisessa.