Oppivelvollisuus laajenee – nuorisokampanja
Syrjäniemi, Emmi (2021)
Syrjäniemi, Emmi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120110
Tiivistelmä
Vuonna 2021 oppivelvollisuus laajeni 18 ikävuoteen ja samalla toisen asteen opinnoista tuli maksuttomia kaikille oppivelvollisille. Ensimmäisenä laajemman oppivelvollisuuden piiriin siirtyivät vuonna 2004 syntyneet eli ne nuoret, jotka päättivät peruskoulunsa keväällä 2021. Opetus- ja kulttuuriministeriö vastasi uudistuksen valmistelusta sekä kansalaisviestinnästä, jonka yhtenä osana oli nuorille suunnattu viestintäkampanja, jota tässä työssä kutsutaan nimellä nuorisokampanja. Nuorisokampanjan tavoitteena oli viestiä uudistuksen kohderyhmälle, mistä oppivelvollisuuden laajentamisessa on kyse. Tämä opinnäytetyö on muodoltaan kehittämishanke, jossa tarkoituksena on toteuttaa nuorisokampanja sekä arvioida, saavuttiko kampanja sille asetetut tavoitteet.
Nuorisokampanjan pääalustana toimi OKM:n Instagram-tili, jossa jaettiin tietoiskuja ja videosisältöjä oppivelvollisuusuudistukseen liittyen. Tämän lisäksi kampanja sisälsi vaikuttajayhteistyön sosiaalisesta mediasta tuttujen vaikuttajien kanssa sekä virtuaalisia kouluvierailuja, joissa 9.-luokkalaiset saivat esittää kysymyksiä opetusministerille uudistukseen liittyen.
Nuorisokampanjan suunnittelu käynnistyi kesällä 2020 viestintäsuunnitelman laatimisella. Saman vuoden joulukuussa oppivelvollisuusuudistus hyväksyttiin eduskunnassa ja kampanjan valmistelu aloitettiin viestintäkalenterin suunnittelulla. Varsinainen kampanja lanseerattiin 13. tammikuuta OKM:n Instagram-tilillä ja kampanjan ensimmäinen vaihe päättyi 15. huhtikuuta 2021.
Nuorisokampanja toteutettiin kahdessa vaiheessa tammi-toukokuussa vuonna 2021. Tässä opinnäytetyössä tutkin kampanjan ensimmäistä vaihetta, joka ajoittui tammi-huhtikuulle 2021.
Nuorisokampanjan pääalustana toimi OKM:n Instagram-tili, jossa jaettiin tietoiskuja ja videosisältöjä oppivelvollisuusuudistukseen liittyen. Tämän lisäksi kampanja sisälsi vaikuttajayhteistyön sosiaalisesta mediasta tuttujen vaikuttajien kanssa sekä virtuaalisia kouluvierailuja, joissa 9.-luokkalaiset saivat esittää kysymyksiä opetusministerille uudistukseen liittyen.
Nuorisokampanjan suunnittelu käynnistyi kesällä 2020 viestintäsuunnitelman laatimisella. Saman vuoden joulukuussa oppivelvollisuusuudistus hyväksyttiin eduskunnassa ja kampanjan valmistelu aloitettiin viestintäkalenterin suunnittelulla. Varsinainen kampanja lanseerattiin 13. tammikuuta OKM:n Instagram-tilillä ja kampanjan ensimmäinen vaihe päättyi 15. huhtikuuta 2021.
Nuorisokampanja toteutettiin kahdessa vaiheessa tammi-toukokuussa vuonna 2021. Tässä opinnäytetyössä tutkin kampanjan ensimmäistä vaihetta, joka ajoittui tammi-huhtikuulle 2021.