Implementing Coaching Leadership in an Agile Organization
Khadar, Naima (2021)
Lataukset:
Khadar, Naima
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120070
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda yleiskatsaus case-organisaatiossa vallitsevaan johtamistapaan sekä tutkia miten se koetaan työyhteisössä. Tutkimus toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena, jossa case-organisaationa toimii suomalainen finanssiryhmä. Finanssiryhmä harjoittaa liiketoimintaa vähittäispankin, yrityspankin sekä vahinkovakuutuksen saralla. Case-organisaatio on hiljattain uudistanut yrityskulttuuriaan ketterämmäksi, jonka yhteydessä myös johtamismalli on kokenut muutoksen. Muutosten taustalla on lisääntynyt sääntely sekä digitalisaation mukana tuoma kilpailu. Tutkimuksen pääkysymyksenä on: Kuinka valmentavaa johtamista toteutetaan ketterässä finanssiryhmässä?
Tutkimuksen tavoitteena on luoda katsaus valmentavasta johtamisesta työyhteisössä, miten valmentavaa johtamista toteutetaan case-organisaatiossa ja miten se palvelee organisaatiota kuin sen työntekijöitä. Lisäksi tutkija pyrkii selvittämään, miltä osin organisaatiossa vallitseva johtamiskulttuuri vastaa valmentavaa johtamiskulttuuria.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutetaan laatimalla kyselylomakkeet organisaation esihenkilöille sekä työntekijöille. Kyselyn toteuttaminen sekä vastausten keruu suoritetaan käyttämällä Webropol-sovellusta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että case-organisaatiossa toteutetaan valmentavaa johtamista riippuen työntekijän. Valmentava johtamiskulttuuri on tuttu valtaosalle organisaation työntekijöistä, siitä huolimatta, että osa työntekijöistä ei kokenut saavansa esihenkilöltään valmennusta. Esihenkilöt soveltavat valmentavaa otetta kaikessa päivittäisjohtamisessa alaistensa kanssa. Tutkimuksen tulokset osoittavat valmentavan johtamisen hyödyntävän organisaatiota sillä se parantaa työntekijän työn mielekkyyttä, itseohjautuvuutta sekä henkilökohtaista kehittymistä. Nämä osaltaan kasvattavat organisaation tehokkuutta. The aim of the thesis is to examine the leadership that prevails in the case organization and how it is experienced by the employees and supervisors. The research is conducted as qualitative case study. Case organization is a financial service group (FSG) in Finland that operates in retail banking, corporate banking, and insurance services. The case organization has recently renewed its organizational culture into agile management as well as its leadership model.
The objective is to conceptualize managerial coaching, how it is implemented in case organization and its benefits for the organization. In addition, to examine how close the organizational culture that currently prevails in case organization is to a coaching leadership culture.
The research question of this thesis is: How is coaching leadership implemented in financial service group (FSG) in agile organization culture? The research question enables defining the possible developmental areas on contributing coaching. Empirical part of the qualitative research is conducted by using two separate questionnaires in Webropol for both employees and supervisors.
According to the research coaching leadership is implemented in the case organization thus it varies depending on the department. The study suggests that coaching leadership as a concept is familiar to majority of the employees working in the organization regardless if it was not applied in some departments. Middle management contributes coaching approach with their subordinates on their day to day activities. The results of the study indicate that coaching benefits the organization by improving employee’s job satisfaction, personal development, and self-management which in turn increases the organization’s efficiency.
Tutkimuksen tavoitteena on luoda katsaus valmentavasta johtamisesta työyhteisössä, miten valmentavaa johtamista toteutetaan case-organisaatiossa ja miten se palvelee organisaatiota kuin sen työntekijöitä. Lisäksi tutkija pyrkii selvittämään, miltä osin organisaatiossa vallitseva johtamiskulttuuri vastaa valmentavaa johtamiskulttuuria.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutetaan laatimalla kyselylomakkeet organisaation esihenkilöille sekä työntekijöille. Kyselyn toteuttaminen sekä vastausten keruu suoritetaan käyttämällä Webropol-sovellusta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että case-organisaatiossa toteutetaan valmentavaa johtamista riippuen työntekijän. Valmentava johtamiskulttuuri on tuttu valtaosalle organisaation työntekijöistä, siitä huolimatta, että osa työntekijöistä ei kokenut saavansa esihenkilöltään valmennusta. Esihenkilöt soveltavat valmentavaa otetta kaikessa päivittäisjohtamisessa alaistensa kanssa. Tutkimuksen tulokset osoittavat valmentavan johtamisen hyödyntävän organisaatiota sillä se parantaa työntekijän työn mielekkyyttä, itseohjautuvuutta sekä henkilökohtaista kehittymistä. Nämä osaltaan kasvattavat organisaation tehokkuutta.
The objective is to conceptualize managerial coaching, how it is implemented in case organization and its benefits for the organization. In addition, to examine how close the organizational culture that currently prevails in case organization is to a coaching leadership culture.
The research question of this thesis is: How is coaching leadership implemented in financial service group (FSG) in agile organization culture? The research question enables defining the possible developmental areas on contributing coaching. Empirical part of the qualitative research is conducted by using two separate questionnaires in Webropol for both employees and supervisors.
According to the research coaching leadership is implemented in the case organization thus it varies depending on the department. The study suggests that coaching leadership as a concept is familiar to majority of the employees working in the organization regardless if it was not applied in some departments. Middle management contributes coaching approach with their subordinates on their day to day activities. The results of the study indicate that coaching benefits the organization by improving employee’s job satisfaction, personal development, and self-management which in turn increases the organization’s efficiency.