How to Increase HAMK IB Alumni Engagement?
Sulkio, Mika-Petteri; Sulkio, Mika-Petteri (2021)
Sulkio, Mika-Petteri
Sulkio, Mika-Petteri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120100
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen on alumnitoiminnan tilanne Hämeen ammattikorkeakoulun kansainvälisen liiketoiminnan yksikössä, ja tutkia sen kehittämiskohtia. Opinnäytetyön käsittelee alumnien sitoutumisen lisäämistä oppilaitokseen valmistumisen jälkeen ja millä sitä saataisiin lisättyä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Hämeen ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön tietopohja koostuu asiakassuhteen hallinnan, asiakkaan sitoutumiseen ja yritysten välisiin suhteisiin liittyvästä tiedosta. Tietopohjan lisäksi esitellään eri viestintäkanavia, joita voidaan käyttää alumniviestinnässä ja niiden toimintaperiaatteita.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Tutkimusmetodina on laadullinen tutkimus, koska työssä haluttiin saada enemmän ajatuksia alumnitoiminnan kehittämiseen. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä, joka oli kohdennettu Hämeen ammattikorkeakoulun kansainvälisen liiketalouslinjan opiskelijoille. Haastattelu tehtiin yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen yksikön markkinointisuunnittelijan kanssa. Kyselyllä ja haastattelulla kerättiin tietoa alumnitoiminnasta, myös opiskelijoiden kiinnostusta alumnitoimintaa kohtaan haluttiin selvittää.
Tutkimuksessa havaittiin, että urakehitykseen sekä työelämään liittyvää alumnitoimintaa toivottiin nykyisien opiskelijoiden keskuudessa. Tutkimuksesta saadun tiedon perusteella suositellaan, että Hämeen ammattikorkeakoulun kansainvälisen liiketalouslinjan alumnitoimintaa tulisi kehittää vielä enemmän valmistuneiden opiskelijoiden urakehitys- ja verkostoitumistarpeita vastaavaksi. Kansainvälisen liiketalouslinjan alumneille tulisi tarjota täysin englanninkielinen alusta verkostoitumiseen.
Opinnäytetyön tietopohja koostuu asiakassuhteen hallinnan, asiakkaan sitoutumiseen ja yritysten välisiin suhteisiin liittyvästä tiedosta. Tietopohjan lisäksi esitellään eri viestintäkanavia, joita voidaan käyttää alumniviestinnässä ja niiden toimintaperiaatteita.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Tutkimusmetodina on laadullinen tutkimus, koska työssä haluttiin saada enemmän ajatuksia alumnitoiminnan kehittämiseen. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä, joka oli kohdennettu Hämeen ammattikorkeakoulun kansainvälisen liiketalouslinjan opiskelijoille. Haastattelu tehtiin yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen yksikön markkinointisuunnittelijan kanssa. Kyselyllä ja haastattelulla kerättiin tietoa alumnitoiminnasta, myös opiskelijoiden kiinnostusta alumnitoimintaa kohtaan haluttiin selvittää.
Tutkimuksessa havaittiin, että urakehitykseen sekä työelämään liittyvää alumnitoimintaa toivottiin nykyisien opiskelijoiden keskuudessa. Tutkimuksesta saadun tiedon perusteella suositellaan, että Hämeen ammattikorkeakoulun kansainvälisen liiketalouslinjan alumnitoimintaa tulisi kehittää vielä enemmän valmistuneiden opiskelijoiden urakehitys- ja verkostoitumistarpeita vastaavaksi. Kansainvälisen liiketalouslinjan alumneille tulisi tarjota täysin englanninkielinen alusta verkostoitumiseen.