Sähköinen tilausjärjestelmä henkilökohtaisen myyntityön tukena : case Martinex Oy
Rantala, Wilma (2012)
Rantala, Wilma
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017545
Tiivistelmä
Tukkukauppa on muiden kaupan alojen tavoin siirtynyt käyttämään Internetiä hyväkseen kaupanteossa. Sähköisiä tilausjärjestelmiä on luotu aikaisempien myyntikanavien tueksi palvelemaan asiakkaita uudella tavalla. Internetin kautta toimiva tilausjärjestelmä ei sido asiakasta tiettyyn aikaan ja tilanteeseen, vaan asiakas voi toimittaa tilauksensa milloin vain.
Tämän tutkimuksen kohteena oli Martinex Oy:n uuden myyntikanavan käyttöönotto heidän myyntiedustajiensa näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sähköisen tilausjärjestelmän tuomia hyötyjä ja mahdollisuuksia uutena myyntikanavana henkilökohtaisen myyntityön rinnalla. Lopuksi selvitettiin myös keinoja, joilla motivoida Martinex Oy:n myyntiedustajia käyttämään sähköistä tilausjärjestelmää työssään.
Tutkimuksen teoriaosiossa käsiteltiin tukkukaupan myyntikanavia, niiden valintaa ja integraatiota. Teoriaosiossa sivuttiin myös myynnin johtamisen osa-alueita kuten myyjien motivoinnin keinoja.
Case-osiossa selvitettiin teemahaastattelun muodossa Martinex Oy:n myyntiedustajien mielipiteitä ja odotuksia uudesta sähköisestä tilausjärjestelmästä. Jokainen edustajista haastateltiin erikseen ja heiltä kysyttiin erilaisia kysymyksiä liittyen heidän omiin odotuksiinsa sähköisen tilausjärjestelmän suhteen. Haastatteluissa pyrittiin myös selvittämään kuinka he uskovat työnsä muuttuvan uuden myyntikanavan myötä sekä arvioita asiakkaidensa suhtautumisesta.
Tutkimuksessa saatiin selville, että suhtautuminen uuteen myyntikanavaan on erittäin positiivista ja se tulee olemaan hyödyllinen lisätyökalu myyntiedustajien työssä. Sähköisen tilausjärjestelmän kehitysmahdollisuuksia tuli esille jo haastatteluiden aikana. Kehitysehdotukset-osiossa mahdollisuuksia käsiteltiin vielä enemmän joten tämä tutkimus antaa hyvän pohjan järjestelmän kehittämiselle tulevaisuudessa.
Tämän tutkimuksen kohteena oli Martinex Oy:n uuden myyntikanavan käyttöönotto heidän myyntiedustajiensa näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sähköisen tilausjärjestelmän tuomia hyötyjä ja mahdollisuuksia uutena myyntikanavana henkilökohtaisen myyntityön rinnalla. Lopuksi selvitettiin myös keinoja, joilla motivoida Martinex Oy:n myyntiedustajia käyttämään sähköistä tilausjärjestelmää työssään.
Tutkimuksen teoriaosiossa käsiteltiin tukkukaupan myyntikanavia, niiden valintaa ja integraatiota. Teoriaosiossa sivuttiin myös myynnin johtamisen osa-alueita kuten myyjien motivoinnin keinoja.
Case-osiossa selvitettiin teemahaastattelun muodossa Martinex Oy:n myyntiedustajien mielipiteitä ja odotuksia uudesta sähköisestä tilausjärjestelmästä. Jokainen edustajista haastateltiin erikseen ja heiltä kysyttiin erilaisia kysymyksiä liittyen heidän omiin odotuksiinsa sähköisen tilausjärjestelmän suhteen. Haastatteluissa pyrittiin myös selvittämään kuinka he uskovat työnsä muuttuvan uuden myyntikanavan myötä sekä arvioita asiakkaidensa suhtautumisesta.
Tutkimuksessa saatiin selville, että suhtautuminen uuteen myyntikanavaan on erittäin positiivista ja se tulee olemaan hyödyllinen lisätyökalu myyntiedustajien työssä. Sähköisen tilausjärjestelmän kehitysmahdollisuuksia tuli esille jo haastatteluiden aikana. Kehitysehdotukset-osiossa mahdollisuuksia käsiteltiin vielä enemmän joten tämä tutkimus antaa hyvän pohjan järjestelmän kehittämiselle tulevaisuudessa.