Ammatillisten oppilaitosten opiskelijat liikkeelle - Kysely Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän opiskelijoille
Töyräskoski, Nea; Rannus, Juulia (2021)
Töyräskoski, Nea
Rannus, Juulia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120111
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten päivittäisliikkuminen on vähentynyt ja ruutuaika sekä istuminen ovat lisääntyneet. Suomessa ruutuaikaa kertyy vain noin viidelle prosentille alle suosituksen. Euroopassa noin joka neljäs lapsi liikkuu liikkumissuositusten mukaisesti 60 minuuttia päivässä. Liikkumattomuus ja istumisen lisääntyminen tuottavat valtiolle valtavia lisäkustannuksia vuosittain. Näiden kustannuksien ja liikkumattomuuden vähentymiseksi tulisi yhteiskunnassa keskittyä enemmän nuorten liikunta-aktiivisuuden lisäämiseen.
Ammatillisten oppilaitosten opiskelijoiden fyysinen aktiivisuus on vähentynyt vuosien aikana. Ohjatun tai itsenäisesti toteutetun liikunnan tilalle on tullut kavereiden kanssa hengailu tai ruudun ääressä vietetty aika. Nuorten liikuntamotivaatio ei synny tyhjästä vaan sosiaalisesta kontekstista. Liikunta-aktiivisuuden lisääminen ei siis välttämättä löydy yksilöstä vaan tulee myös huomioida sosiaaliset suhteet.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda tilaajalle esille syitä opiskelijoiden vähäiseen osallistumiseen oppilaitoksen liikuntatapahtumissa ja liikuntavälineiden käytössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä verkkokyselyn avulla selvitys Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän hyvinvointialan toisen vuosikurssin opiskelijoiden syistä heidän passiivisuuteensa koskien oppilaitoksen järjestämiä liikuntatapahtumia ja tarjoamien liikuntavälineiden käyttöä.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän kanssa. Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, minkä aineistonkeruumenetelmänä oli haastattelu ja sähköinen webropol-kyselylomake. Kyselylomakkeen tuloksissa nousi esille vastaajien tietämättömyys sekä liikuntatapahtumista että liikuntavälineiden käyttömahdollisuuksista. Suurella osalla vastaajista ei myöskään ollut tietoa Kampushallin kuntosalin ilmaisesta käyttömahdollisuudesta.
Ammatillisten oppilaitosten opiskelijoiden fyysinen aktiivisuus on vähentynyt vuosien aikana. Ohjatun tai itsenäisesti toteutetun liikunnan tilalle on tullut kavereiden kanssa hengailu tai ruudun ääressä vietetty aika. Nuorten liikuntamotivaatio ei synny tyhjästä vaan sosiaalisesta kontekstista. Liikunta-aktiivisuuden lisääminen ei siis välttämättä löydy yksilöstä vaan tulee myös huomioida sosiaaliset suhteet.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda tilaajalle esille syitä opiskelijoiden vähäiseen osallistumiseen oppilaitoksen liikuntatapahtumissa ja liikuntavälineiden käytössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä verkkokyselyn avulla selvitys Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän hyvinvointialan toisen vuosikurssin opiskelijoiden syistä heidän passiivisuuteensa koskien oppilaitoksen järjestämiä liikuntatapahtumia ja tarjoamien liikuntavälineiden käyttöä.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän kanssa. Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, minkä aineistonkeruumenetelmänä oli haastattelu ja sähköinen webropol-kyselylomake. Kyselylomakkeen tuloksissa nousi esille vastaajien tietämättömyys sekä liikuntatapahtumista että liikuntavälineiden käyttömahdollisuuksista. Suurella osalla vastaajista ei myöskään ollut tietoa Kampushallin kuntosalin ilmaisesta käyttömahdollisuudesta.