Centria-ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoiden työhyvinvointi : Tutkimus liiketalouden opiskelijoiden työhyvinvoinnista
Äyhynmäki, Iida (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111220138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111220138
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Centria-ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoiden työhyvinvointia. Jossakin vaiheessa ihmisen elämää tulee vastaan työelämä. Olkoon se ennen tai jälkeen opintojen tai opintojen ohella. Siksi on tärkeää, että ihminen viihtyy työssään. Tässä työssä tutkitaan työssäkäyvien opiskelijoiden työhyvinvointia perustuen Päivi Rauramon (2004) Työhyvinvoinnin portaisiin.
Teoriaosuudessa käydään läpi, mitä työhyvinvointi on ja mitkä asiat vaikuttavat siihen. Teoriaosuuden jälkeen tutustutaan työhyvinvointitutkimukseen ja miten se toteutetaan. Sen jälkeen käydään läpi tutkimuksen tuloksia ja analysoidaan niitä. Viimeisenä käydään läpi johtopäätöksiä ja omaa pohdintaa opinnäytetyön teosta ja tuloksista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä. Tiedonkeruumenetelmänä toimi kyselylomake, joka luotiin käyttäen Webropolia. Kyselylomake lähetettiin kohderyhmälle koulusähköpostin kautta. Tutkimuslomakkeen linkki lähetettiin 621 opiskelijalle, ja kyselyyn vastasi vain 56 opiskelijaa.
Tutkimuksen perusteella siihen vastanneiden opiskelijoiden työhyvinvointi oli hyvä. Vastaukset olivat positiivisia. Fyysinen ja psyykkinen terveys oli suurimmalla osalla kunnossa. Opiskelijat tulivat toimeen työtovereiden ja esimiehen kanssa, mikä johti siihen, että myös työpaikalla on hyvä yhteishenki ja positiivinen ilmapiiri. Myös työterveydenhuoltoon oltiin valtaosin tyytyväisiä.
Teoriaosuudessa käydään läpi, mitä työhyvinvointi on ja mitkä asiat vaikuttavat siihen. Teoriaosuuden jälkeen tutustutaan työhyvinvointitutkimukseen ja miten se toteutetaan. Sen jälkeen käydään läpi tutkimuksen tuloksia ja analysoidaan niitä. Viimeisenä käydään läpi johtopäätöksiä ja omaa pohdintaa opinnäytetyön teosta ja tuloksista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä. Tiedonkeruumenetelmänä toimi kyselylomake, joka luotiin käyttäen Webropolia. Kyselylomake lähetettiin kohderyhmälle koulusähköpostin kautta. Tutkimuslomakkeen linkki lähetettiin 621 opiskelijalle, ja kyselyyn vastasi vain 56 opiskelijaa.
Tutkimuksen perusteella siihen vastanneiden opiskelijoiden työhyvinvointi oli hyvä. Vastaukset olivat positiivisia. Fyysinen ja psyykkinen terveys oli suurimmalla osalla kunnossa. Opiskelijat tulivat toimeen työtovereiden ja esimiehen kanssa, mikä johti siihen, että myös työpaikalla on hyvä yhteishenki ja positiivinen ilmapiiri. Myös työterveydenhuoltoon oltiin valtaosin tyytyväisiä.