Motorinen kehitys ja sen tukeminen kotioloissa ensimmäisen ikävuoden aikana : opas vanhemmille
Hauta-aho, Veera; Rinne, Sanna; Saarinen, Mimmi (2021)
Hauta-aho, Veera
Rinne, Sanna
Saarinen, Mimmi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111420225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111420225
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia vanhemmille suunnattu opas lapsen motorisesta kehityksestä ja sen tukemisesta ensimmäisen ikävuoden aikana. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, miten lapsen motorinen kehitys etenee ensimmäisen ikävuoden aikana, miten vanhempi voi tukea lapsen motorista kehitystä kotioloissa, mikä on vanhemmuuteen valmistautumisen ja vuorovaikutuksen merkitys lapsen motorisessa kehityksessä sekä miten nämä asiat voidaan havainnollistaa vanhemmille oppaan muodossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kannustaa vanhempia sekä tarjota heille tietoa lapsen motorisesta kehityksestä ja sen tukemisesta ensimmäisen ikävuoden aikana. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä työelämäkumppanin Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän (PHHYKY) kanssa, ja se on muodoltaan toiminnallinen opinnäytetyö.
Motorinen kehitys etenee noudattaen tiettyjä suuntaviivoja, mutta on aina yksilöllistä. Vanhempi voi tukea lapsen motorista kehitystä päivittäisten toimintojen yhteydessä. Vuorovaikutus on oleellinen tekijä lapsen motorisen kehityksen tukemisessa luoden lapselle turvallisuuden tunteen sekä kokemuksen yhdessäolosta.
Opas koostuu sanallisista ja kuvallisista ohjeistuksista sekä teoriatiedosta koskien motorisen kehityksen etenemistä ensimmäisen ikävuoden aikana. Oppaassa käsitellään myös lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta sekä vanhemmuuteen valmistautumista. Oppaan tavoitteena on tuoda ilmi keinoja, joiden avulla vanhemmat kykenevät osallistumaan lapsen motorisen kehityksen tukemiseen kotioloissa. Arkitilanteisiin soveltuvat keinot pyrkivät kannustamaan vanhempia olemaan aktiivisesti tukena lapsen motorisessa kehityksessä. Opas sekä kirjallinen raportti ovat PHHYKY:n neuvoloiden käytettävissä sekä hyödyksi muille aiheesta kiinnostuneille. Oppaan ja kirjallisen raportin tiedot perustuvat ammattikirjallisuuteen sekä ajankohtaiseen tutkimustietoon.
Opinnäytetyön pohjalta on mahdollista lähteä tutkimaan vuorovaikutuksen merkitystä lapsen motoriseen kehitykseen. Näkökulmaksi voi rajata esimerkiksi vanhempien medialaitteiden käytön vaikutuksen lapsen motorisen kehityksen etenemiseen.
Motorinen kehitys etenee noudattaen tiettyjä suuntaviivoja, mutta on aina yksilöllistä. Vanhempi voi tukea lapsen motorista kehitystä päivittäisten toimintojen yhteydessä. Vuorovaikutus on oleellinen tekijä lapsen motorisen kehityksen tukemisessa luoden lapselle turvallisuuden tunteen sekä kokemuksen yhdessäolosta.
Opas koostuu sanallisista ja kuvallisista ohjeistuksista sekä teoriatiedosta koskien motorisen kehityksen etenemistä ensimmäisen ikävuoden aikana. Oppaassa käsitellään myös lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta sekä vanhemmuuteen valmistautumista. Oppaan tavoitteena on tuoda ilmi keinoja, joiden avulla vanhemmat kykenevät osallistumaan lapsen motorisen kehityksen tukemiseen kotioloissa. Arkitilanteisiin soveltuvat keinot pyrkivät kannustamaan vanhempia olemaan aktiivisesti tukena lapsen motorisessa kehityksessä. Opas sekä kirjallinen raportti ovat PHHYKY:n neuvoloiden käytettävissä sekä hyödyksi muille aiheesta kiinnostuneille. Oppaan ja kirjallisen raportin tiedot perustuvat ammattikirjallisuuteen sekä ajankohtaiseen tutkimustietoon.
Opinnäytetyön pohjalta on mahdollista lähteä tutkimaan vuorovaikutuksen merkitystä lapsen motoriseen kehitykseen. Näkökulmaksi voi rajata esimerkiksi vanhempien medialaitteiden käytön vaikutuksen lapsen motorisen kehityksen etenemiseen.