IT-palvelupäällikön palveluiden tuotteistus ja sähköinen työpöytä
Väyrynen, Jaana (2021)
Väyrynen, Jaana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111320189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111320189
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite jaettiin kahteen osaan. Ensimmäinen osa käsitteli ohjelmistoyrityksen jatkuvan palvelun IT-palvelupäällikön palveluiden tuotteistusta ja toinen osa IT-palvelupäällikön työkaluksi tarkoitetun tietojärjestelmiin integroidun sähköisen työpöydän näkymää. Tavoitteet olivat toisistaan riippuvaisia siten, että ensimmäisen tavoitteen toteutuessa voitiin siirtyä tavoittelemaan toista tavoitetta. Opinnäytetyön aihe muodostui tekijän oman työkokemuksen kautta syntyneestä kiinnostuksesta IT-palvelupäällikköpalvelun kehittämiseen.
Opinnäytetyö perustui sekä teoreettiseen että empiiriseen retrospektiiviseen tutkimustietoon opinnäytetyön tekijän omista työtehtävistä. Menetelmänä käytettiin myös sekä palvelumuotoilun että tuotteistuksen prosesseja. Opinnäytetyö on toiminnallinen. Tietoa kerättiin lähdekriittisesti internetistä, soveltuvasta kirjallisuudesta sekä luotettavista blogeista.
IT-palvelupäällikön palveluiden tuotteistus tehtiin selvittämällä IT-palvelupäällikön työtehtäviä ja niissä käytettäviä tietojärjestelmiä ottaen huomioon sekä sisäiset että ulkoiset sidosryhmät. Työssä tarkasteltiin myös olemassa olevia IT-palvelupäällikköpalveluiden tuottajia ja heidän palveluiden kuvauksiaan.
IT-palvelupäällikön sähköisen työpöydän suunnittelu tehtiin IT-palvelupäällikköpalveluiden tuotteistuksessa esiin tulleiden tietojen pohjalta. Lisäksi laadittiin suppea vaatimus-määrittely. Tietojen pohjalta luonnosteltiin opinnäytetyön tuotoksena IT-palvelupäällikön tehtävien työkaluksi sähköisen työpöydän näkymä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että IT-palvelupäällikköpalveluiden tuotteistus voidaan tehdä ja se on myös kannattavaa. Sähköisen työpöytänäkymän avulla voidaan luoda apuväline helpottamaan palvelupäällikön tehtävien yhdenmukaisten tehtävien suorittamista.
Opinnäytetyö perustui sekä teoreettiseen että empiiriseen retrospektiiviseen tutkimustietoon opinnäytetyön tekijän omista työtehtävistä. Menetelmänä käytettiin myös sekä palvelumuotoilun että tuotteistuksen prosesseja. Opinnäytetyö on toiminnallinen. Tietoa kerättiin lähdekriittisesti internetistä, soveltuvasta kirjallisuudesta sekä luotettavista blogeista.
IT-palvelupäällikön palveluiden tuotteistus tehtiin selvittämällä IT-palvelupäällikön työtehtäviä ja niissä käytettäviä tietojärjestelmiä ottaen huomioon sekä sisäiset että ulkoiset sidosryhmät. Työssä tarkasteltiin myös olemassa olevia IT-palvelupäällikköpalveluiden tuottajia ja heidän palveluiden kuvauksiaan.
IT-palvelupäällikön sähköisen työpöydän suunnittelu tehtiin IT-palvelupäällikköpalveluiden tuotteistuksessa esiin tulleiden tietojen pohjalta. Lisäksi laadittiin suppea vaatimus-määrittely. Tietojen pohjalta luonnosteltiin opinnäytetyön tuotoksena IT-palvelupäällikön tehtävien työkaluksi sähköisen työpöydän näkymä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että IT-palvelupäällikköpalveluiden tuotteistus voidaan tehdä ja se on myös kannattavaa. Sähköisen työpöytänäkymän avulla voidaan luoda apuväline helpottamaan palvelupäällikön tehtävien yhdenmukaisten tehtävien suorittamista.