Ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät Instagramissa ostoprosessin aikana
Behm, Jasmin (2021)
Behm, Jasmin
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111320192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111320192
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on löytää Instagram-sovelluksen kautta syntyneitä markkinoinnillisia ja viestinnällisiä tekijöitä, jotka vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen ostoprosessin aikana. Lisäksi tutkijan tavoitteena oli selvittää tarkemmin, minkälainen merkitys viestinnällisillä vaikuttamisen keinoilla, kuten vaikuttajamarkkinoinnilla ja suosittelulla on ostamiseen.
Tutkija päätyi aiheeseen, sillä kokee sen tärkeänä aiheena ja ajankohtaisena ilmiönä. Sosiaalinen media on myös merkittävä ja vaikuttava tulevaisuuden markkinoinnin mullistaja.
Opinnäytetyö alkaa tietoperustalla, jossa käsitellään Instagram sovellusta ja sen erilaisia julkaisumuotoja. Seuraavassa kappaleessa käsitellään Instagramia markkinointi- ja viestintäkanavana, sekä syvennytään word-of-mouth-viestinnän ja vaikuttajamarkkinoinnin merkitykseen. Kappaleen lopussa esitellään myös vuoden 2021 sosiaalisen median trendit. Neljännessä kappaleessa paneudutaan kuluttaja ostopäätökseen vaikuttaviin tekijöihin esittelemällä ostopäätösprosessi sekä ostokäyttäytymiseen liittyvät tekijät.
Tietoperustan yhteenvedon jälkeen on empiirinen osuus. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, haastattelemalla kymmentä 20–27-vuotiasta henkilöä, joista kuusi oli naisia ja neljä miehiä. Tutkija oli jakanut tutkimuskysymykset neljään kategoriaan: Instagramin käyttöön liittyvät kysymykset, viestintään ja vaikuttamiseen liittyvät kysymykset, ostokäyttäytymiseen liittyvät kysymykset sekä ostopäätökseen liittyvät kysymykset. Tutkija haastatteli sovelluksen päivittäisiä käyttäjiä puolistrukturoidusti, tavoitteenaan löytää tekijöitä, jotka vaikuttavat ostopäätöksen syntymiseen sekä ostokäyttäytymiseen ostoprosessin aikana.
Tutkimustuloksista ilmeni, että Instagramilla on suuri vaikutus ostokäyttäytymiseen ja ostopäätöksen syntymiseen. Luottamus luodaan tänä päivänä suurimmaksi osaksi suosittelun, vuorovaikutuksen ja autenttisen sisällön kautta. Yritysten tulisi huomioida sosiaalisen media tarjoama potentiaali markkinointistrategiassaan etenkin nuoren kohderyhmän kohdalla.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin vuoden 2021 kevään, kesän ja syksyn aikana.
Tutkija päätyi aiheeseen, sillä kokee sen tärkeänä aiheena ja ajankohtaisena ilmiönä. Sosiaalinen media on myös merkittävä ja vaikuttava tulevaisuuden markkinoinnin mullistaja.
Opinnäytetyö alkaa tietoperustalla, jossa käsitellään Instagram sovellusta ja sen erilaisia julkaisumuotoja. Seuraavassa kappaleessa käsitellään Instagramia markkinointi- ja viestintäkanavana, sekä syvennytään word-of-mouth-viestinnän ja vaikuttajamarkkinoinnin merkitykseen. Kappaleen lopussa esitellään myös vuoden 2021 sosiaalisen median trendit. Neljännessä kappaleessa paneudutaan kuluttaja ostopäätökseen vaikuttaviin tekijöihin esittelemällä ostopäätösprosessi sekä ostokäyttäytymiseen liittyvät tekijät.
Tietoperustan yhteenvedon jälkeen on empiirinen osuus. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, haastattelemalla kymmentä 20–27-vuotiasta henkilöä, joista kuusi oli naisia ja neljä miehiä. Tutkija oli jakanut tutkimuskysymykset neljään kategoriaan: Instagramin käyttöön liittyvät kysymykset, viestintään ja vaikuttamiseen liittyvät kysymykset, ostokäyttäytymiseen liittyvät kysymykset sekä ostopäätökseen liittyvät kysymykset. Tutkija haastatteli sovelluksen päivittäisiä käyttäjiä puolistrukturoidusti, tavoitteenaan löytää tekijöitä, jotka vaikuttavat ostopäätöksen syntymiseen sekä ostokäyttäytymiseen ostoprosessin aikana.
Tutkimustuloksista ilmeni, että Instagramilla on suuri vaikutus ostokäyttäytymiseen ja ostopäätöksen syntymiseen. Luottamus luodaan tänä päivänä suurimmaksi osaksi suosittelun, vuorovaikutuksen ja autenttisen sisällön kautta. Yritysten tulisi huomioida sosiaalisen media tarjoama potentiaali markkinointistrategiassaan etenkin nuoren kohderyhmän kohdalla.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin vuoden 2021 kevään, kesän ja syksyn aikana.