Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Hammaslääkäriasema Dianalle
Heiskanen, Sofia (2021)
Heiskanen, Sofia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520262
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on yksi digitalisoitumisen vaikuttavimmista ilmiöistä. Digitalisoitumisen
ja somen ansiosta kuluttajilla on nyt useita kosketuspisteitä yritykseen. Somessa vietetään
yhä enemmän aikaa, ja siten se on tehokas paikka käyttäjien tavoittamiseen ja sitouttamiseen. Nykyään kuluttajat odottavat yritykseltä läsnäoloa somessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantajayritykselle sosiaalisen median
markkinointisuunnitelma, joka tuo yritykselle lisää näkyvyyttä ja myyntiä 25–35-vuotiaiden
työssäkäyvien aikuisten keskuudessa. Somemarkkinointisuunnitelman pohjana käytettiin
P.R Smithin SOSTAC-mallia, jota mukautettiin somemarkkinoinnin ja sisällöntuotannon
näkökulmasta.
Toimeksiantajana toimi Hammaslääkäriasema Diana, joka tarjoaa erilaisia hammashoitopalveluita Helsingin Punavuoressa.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa tutustuttiin sosiaalisen median markkinointiin, käytettäviin markkinointikanaviin ja SOSTAC-malliin. Toiminnallisessa osuudessa käytiin läpi sosiaalisen median markkinointisuunnitelman sisältö, jossa käsiteltiin yrityksen somen nykytilaa, suunnitelman tavoitteet, strategia, taktiikat ja seuranta. Lopussa pohdittiin opinnäytetyöprojektia ja sen onnistumista.
Suunnitelma koostuu pääpiirteissään kanavakohtaisista toimintasuunnitelmista ja vuosikellosta, joita käsiteltiin laajemmin toiminnallisessa osuudessa. Toimintasuunnitelmissa on kiteytetty suunnitelman tavoitteet, strategia, taktiikat, sisältöaiheet ja seurantatavat. Vuosikellon tarkoituksena on jäsennellä sisällöntuotantoa koko vuodelle. Lisäksi suunnitelmaa tukeviksi osiksi muodostui muun muassa ostajapersoonaprofiili ja sisältöehdotukset Facebookiin ja Instagramiin.
ja somen ansiosta kuluttajilla on nyt useita kosketuspisteitä yritykseen. Somessa vietetään
yhä enemmän aikaa, ja siten se on tehokas paikka käyttäjien tavoittamiseen ja sitouttamiseen. Nykyään kuluttajat odottavat yritykseltä läsnäoloa somessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantajayritykselle sosiaalisen median
markkinointisuunnitelma, joka tuo yritykselle lisää näkyvyyttä ja myyntiä 25–35-vuotiaiden
työssäkäyvien aikuisten keskuudessa. Somemarkkinointisuunnitelman pohjana käytettiin
P.R Smithin SOSTAC-mallia, jota mukautettiin somemarkkinoinnin ja sisällöntuotannon
näkökulmasta.
Toimeksiantajana toimi Hammaslääkäriasema Diana, joka tarjoaa erilaisia hammashoitopalveluita Helsingin Punavuoressa.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa tutustuttiin sosiaalisen median markkinointiin, käytettäviin markkinointikanaviin ja SOSTAC-malliin. Toiminnallisessa osuudessa käytiin läpi sosiaalisen median markkinointisuunnitelman sisältö, jossa käsiteltiin yrityksen somen nykytilaa, suunnitelman tavoitteet, strategia, taktiikat ja seuranta. Lopussa pohdittiin opinnäytetyöprojektia ja sen onnistumista.
Suunnitelma koostuu pääpiirteissään kanavakohtaisista toimintasuunnitelmista ja vuosikellosta, joita käsiteltiin laajemmin toiminnallisessa osuudessa. Toimintasuunnitelmissa on kiteytetty suunnitelman tavoitteet, strategia, taktiikat, sisältöaiheet ja seurantatavat. Vuosikellon tarkoituksena on jäsennellä sisällöntuotantoa koko vuodelle. Lisäksi suunnitelmaa tukeviksi osiksi muodostui muun muassa ostajapersoonaprofiili ja sisältöehdotukset Facebookiin ja Instagramiin.