Markkinoinnin vuosisuunnitelma : Case Kahakka Brewery
Leskelä, Johanna; Törmi, Karoliina (2021)
Leskelä, Johanna
Törmi, Karoliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520309
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda paikalliselle pienpanimolle Kahakka Brewerylle markkinoinnin vuosisuunnitelma. Kahakka Breweryllä ei ennestään ollut suunnitelmaa markkinointiin, ja markkinoiden kehittyessä suunnitelma tuli tarpeelliseksi. Suunnitelma laadittiin yrityksen tulevaisuuden päätavoitteiden saavuttamiseksi, eli myynnin kasvun, tunnettuuden ja jälleenmyyjäverkoston laajentamiseksi.
Teoriaosuudessa käydään läpi, mitä markkinointi tarkoittaa, miksi sitä tarvitaan ja miksi se on tärkeää. Lisäksi selvitetään markkinointisuunnitelman luomisen teoria ja sen vaiheet. Lähdemateriaaleina on käytetty markkinoinnista ja markkinointisuunnitelmasta kertovaa kirjallisuutta ja monipuolisesti internetlähteitä.
Käytännön työn tuloksena suunniteltiin markkinointikalenteri Kahakka Breweryn käyttöön ensimmäiseksi vuodeksi. Kalenteri on kuitenkin suunniteltu siten, että yritys voi itse täyttää tulevien vuosien suunnitelmat uudestaan kalenteripohjaan. Ensimmäisen vuoden suunnitelman toteutus on luotu yrityksen tarpeiden, nykyisten trendien ja toimiviksi todetuiden kanavien pohjalta.
Tämän markkinointikalenterin avulla Kahakka Brewery voi tulevaisuudessa suunnitella markkinointiaan nykyistä vaivattomammin ja mitata kehitystä tavoitteiden saavuttamiseksi. Kahakka Brewery pystyy myös tulevaisuudessa helpommin päivittämään markkinointisuunnitelmaa muuttuvien tarpeiden mukaan.
Teoriaosuudessa käydään läpi, mitä markkinointi tarkoittaa, miksi sitä tarvitaan ja miksi se on tärkeää. Lisäksi selvitetään markkinointisuunnitelman luomisen teoria ja sen vaiheet. Lähdemateriaaleina on käytetty markkinoinnista ja markkinointisuunnitelmasta kertovaa kirjallisuutta ja monipuolisesti internetlähteitä.
Käytännön työn tuloksena suunniteltiin markkinointikalenteri Kahakka Breweryn käyttöön ensimmäiseksi vuodeksi. Kalenteri on kuitenkin suunniteltu siten, että yritys voi itse täyttää tulevien vuosien suunnitelmat uudestaan kalenteripohjaan. Ensimmäisen vuoden suunnitelman toteutus on luotu yrityksen tarpeiden, nykyisten trendien ja toimiviksi todetuiden kanavien pohjalta.
Tämän markkinointikalenterin avulla Kahakka Brewery voi tulevaisuudessa suunnitella markkinointiaan nykyistä vaivattomammin ja mitata kehitystä tavoitteiden saavuttamiseksi. Kahakka Brewery pystyy myös tulevaisuudessa helpommin päivittämään markkinointisuunnitelmaa muuttuvien tarpeiden mukaan.