Maantiekuljetusten ympäristövaikutukset
Enberg, Janika; Korotun, Roman (2021)
Enberg, Janika
Korotun, Roman
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520296
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on maantiekuljetusten ympäristövaikutukset.
Tarkoituksena oli käydä läpi logistiikkaan liittyvää lainsäädäntöä, vastuuta ja
politiikkaa sekä verrata kahden suuren logistiikka yrityksen ympäristötavoitteita. Tutkimusongelmana on, minkälaista tietoa ja millaisia lakeja on olemassa liittyen maantiekuljetusten ympäristövaikutuksiin Euroopassa. Opinnäytetyö on rajattu Eurooppaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa pienten kuljetusyritysten käyttöön maantiekuljetuksista aiheutuvista ympäristövaikutuksista Euroopassa.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa tarkastellaan logistiikkaa monesta eri näkökulmasta, erityisesti ympäristönäkökulmasta, jo olemassa olevan tiedon pohjalta. Lisäksi teoriaosuudessa käydään
läpi kattavasti vihreää ja kestävää maantiekuljetusta sekä lainsäädäntöä.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa vertaillaan DB Schenkerin ja DHL:n ympäristöraportteja ja tarkastellaan niiden samankaltaisuuksia. Tarkoituksena on
selvittää, löytyykö yritysten ympäristöohjelmista samankaltaisuuksia. Tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksen avulla löysimme kattavasti tietoa vihreästä ja kestävästä maantiekuljetuksesta, nykyisistä laeista Euroopassa ja Suomessa sekä vireillä olevista esityksistä.
Tutkimuksessa selvisi, että vaikka tarjolla on vaihtoehtoisia polttoaineita, ne
eivät silti riitä vähentämään riittävästi päästöjä. Tällä hetkellä ei ole tarjolla riittävän edullista ympäristöystävällistä ja toimivaa kalustoa sekä teknologiaa.
Tutkimuksen perusteella voimme todeta, että polttokennot ja sähkömoottorit
ovat tulevaisuudessa ratkaisevia tekijöitä. Lakien vaikutus logistiikkaan on
haasteellista, koska lainsäädäntö täydentyy koko ajan.
Tutkimuksen perusteella voimme todeta, että kalustoa kannattaa huoltaa
säännöllisesti ja mahdollisuuksien mukaan vaihtaa uudempaan ja ekologisempaan, kuten sähköautoihin ja biokaasulla toimivaan kalustoon. Polttoainekulutusta voidaan vähentää kaluston säännöllisillä huolloilla, reittienoptimoinnilla ja
ajotavoilla. Työntekijät kannattaa kouluttaa ajamaan ekologisesti ja autojen
täyttöaste kannattaa olla mahdollisimman suuri. Reitit kannattaa suunnitella
järkevästi, jotta turhilta ajoilta vältytään
Tarkoituksena oli käydä läpi logistiikkaan liittyvää lainsäädäntöä, vastuuta ja
politiikkaa sekä verrata kahden suuren logistiikka yrityksen ympäristötavoitteita. Tutkimusongelmana on, minkälaista tietoa ja millaisia lakeja on olemassa liittyen maantiekuljetusten ympäristövaikutuksiin Euroopassa. Opinnäytetyö on rajattu Eurooppaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa pienten kuljetusyritysten käyttöön maantiekuljetuksista aiheutuvista ympäristövaikutuksista Euroopassa.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa tarkastellaan logistiikkaa monesta eri näkökulmasta, erityisesti ympäristönäkökulmasta, jo olemassa olevan tiedon pohjalta. Lisäksi teoriaosuudessa käydään
läpi kattavasti vihreää ja kestävää maantiekuljetusta sekä lainsäädäntöä.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa vertaillaan DB Schenkerin ja DHL:n ympäristöraportteja ja tarkastellaan niiden samankaltaisuuksia. Tarkoituksena on
selvittää, löytyykö yritysten ympäristöohjelmista samankaltaisuuksia. Tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksen avulla löysimme kattavasti tietoa vihreästä ja kestävästä maantiekuljetuksesta, nykyisistä laeista Euroopassa ja Suomessa sekä vireillä olevista esityksistä.
Tutkimuksessa selvisi, että vaikka tarjolla on vaihtoehtoisia polttoaineita, ne
eivät silti riitä vähentämään riittävästi päästöjä. Tällä hetkellä ei ole tarjolla riittävän edullista ympäristöystävällistä ja toimivaa kalustoa sekä teknologiaa.
Tutkimuksen perusteella voimme todeta, että polttokennot ja sähkömoottorit
ovat tulevaisuudessa ratkaisevia tekijöitä. Lakien vaikutus logistiikkaan on
haasteellista, koska lainsäädäntö täydentyy koko ajan.
Tutkimuksen perusteella voimme todeta, että kalustoa kannattaa huoltaa
säännöllisesti ja mahdollisuuksien mukaan vaihtaa uudempaan ja ekologisempaan, kuten sähköautoihin ja biokaasulla toimivaan kalustoon. Polttoainekulutusta voidaan vähentää kaluston säännöllisillä huolloilla, reittienoptimoinnilla ja
ajotavoilla. Työntekijät kannattaa kouluttaa ajamaan ekologisesti ja autojen
täyttöaste kannattaa olla mahdollisimman suuri. Reitit kannattaa suunnitella
järkevästi, jotta turhilta ajoilta vältytään