Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ostopäätökseen vaikuttavat tekijät kasviproteiinituotteissa

Törnqvist, Ida (2021)

 
Avaa tiedosto
Törnqvist_Ida_ont_arviointiversio.pdf (499.3Kt)
Lataukset: 


Törnqvist, Ida
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520327
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä kasviproteiinituotteissa. Opinnäytetyö laadittiin opinnäytetyön tekijän oman kiinnostuksen kohteiden pohjalta sekä aiheen ajankohtaisuuden vuoksi.
Tutkimuksen pääongelmana oli selvittää, minkälaiset tekijät vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen kasviproteiinituotteissa. Tutkimus rajattiin koskemaan vain Facebook ryhmää nimeltä Sipsikaljavegaanit. Kasvispohjainen ruokavalio on yleistynyt nykypäivinä ja kaupat ovatkin lisänneet paljon erilaisia kasviproteiinituotteita valikoimiinsa. Teoriaosan viitekehyksessä tarkastellaan elintarvike markkinointia sekä kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä, joka on rajattu mainontaan, ostoprosessin kulkuun sekä ostopäätökseen vaikuttaviin tekijöihin.
Tutkimusotteena opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusotetta. Tutkimus toteutettiin online-pohjaisella Webropol- ohjelmalla keväällä 2021. Kyselytutkimus lähetettiin Facebook ryhmään ja vastauksia saatiin kerättyä yhden viikon aikana yhteensä 620 kappaletta.
Tutkimustuloksissa voidaan todeta, että tuotteen maku sekä hinta vaikuttavat merkittävästi kuluttajien ostopäätökseen. Kasvipohjaista ruokavaliota suosii nuoret aikuiset ja heille on tärkeää kuulla suositteluja kasviproteiinituotteesta heidän läheisiltään. Tuloksissa ilmeni, että vastaajille yrityksen toiminnassa eettisyys sekä vastuullisuus vaikuttivat heidän ostopäätöksiinsä. Tutkimusongelmiin löydettiin vastauksia ja tutkimuksen tavoitteet saavutettiin. Tutkimuksen avulla löydettiin vastauksia ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste