Asiakas- ja palveluohjauksen perehdytyskansio: Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän vanhuspalvelualueen palvelutarpeen arviointi
Suonpää, Tiina (2021)
Suonpää, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520252
Tiivistelmä
Uuden hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palveluiden parantamiseksi 2020–2023 laatusuosituksen mukaan asiakas- ja palveluohjauksella on erityisen tärkeä rooli hyvinvointia ja terveyttä edistävässä työssä. Keskitettyä asiakas- ja palveluohjauksen mallia on kehitetty Hallituksen kärkihankkeessa: Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaikenikäisten omaishoitoa. Asiakas- ja palveluohjauksen tavoitteena on helpottaa ikäihmisiä palveluiden ja tukien hakemisessa sekä koordinoida palveluiden oikea-aikaisuutta palvelutarpeen mukaan.
Tämän projektiluonteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän asiakas- ja palveluohjaukseen monipuolinen ja kattava perehdytyskansio käytännön työn helpottamiseksi.
Projektin tuotoksena syntyi Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän asiakas- ja palveluohjauksen perehdytyskansio. Perehdytyskansio helpottaa uusia palveluohjaajia ja palveluohjaajia sijaistavia työntekijöitä työnteossa ja Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän vanhuspalveluiden prosessien sisäistämisessä. Perehdytyskansio toimii myös palveluohjaajien työssä muistivihkona, josta voidaan tarkistaa ajantasaisia yhteystietoja sekä vanhuspalvelualueen palvelupolkuja. Perehdytyskansion sisältö kattaa tietoja muun muassa vanhuspalveluiden prosessienkulusta, tärkeitä yhteystietoja, Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän vanhuspalveluiden yksiköiden tietoja sekä vanhuspalvelualueen palveluiden kriteerejä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin palveluohjausta, keskitettyä asiakas- ja palveluohjauksen KAAPO-mallia, palvelutarpeen arviointia, sekä perehdytystä.
Tämän projektiluonteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän asiakas- ja palveluohjaukseen monipuolinen ja kattava perehdytyskansio käytännön työn helpottamiseksi.
Projektin tuotoksena syntyi Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän asiakas- ja palveluohjauksen perehdytyskansio. Perehdytyskansio helpottaa uusia palveluohjaajia ja palveluohjaajia sijaistavia työntekijöitä työnteossa ja Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän vanhuspalveluiden prosessien sisäistämisessä. Perehdytyskansio toimii myös palveluohjaajien työssä muistivihkona, josta voidaan tarkistaa ajantasaisia yhteystietoja sekä vanhuspalvelualueen palvelupolkuja. Perehdytyskansion sisältö kattaa tietoja muun muassa vanhuspalveluiden prosessienkulusta, tärkeitä yhteystietoja, Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän vanhuspalveluiden yksiköiden tietoja sekä vanhuspalvelualueen palveluiden kriteerejä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin palveluohjausta, keskitettyä asiakas- ja palveluohjauksen KAAPO-mallia, palvelutarpeen arviointia, sekä perehdytystä.