Hyvä kello kauas kuuluu. Vetovoimaa kotihoitoon hyvällä opiskelijan ohjauksella
Huuhilo, Leena; Sänkiaho, Tanja (2021)
Huuhilo, Leena
Sänkiaho, Tanja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620376
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kiinnittää huomiota kotihoidossa työssäoppimisessa olevien lähihoitajaopiskelijoiden laadukkaaseen ohjaukseen ja siihen, miten hyvän oppimisympäristön luominen vaikuttaa opiskelijan motivaatioon tulla kotihoitoon töihin. Tässä opinnäytetyössä opiskelijaohjaajalla tarkoitamme kotihoidon työssä ohjaavaa työntekijää.
Opinnäytetyö on tehty toiminnallisena työnä. Lopputuotoksena on saatu aikaan lähihoitajaopiskelijoita ohjaaville kotihoidon työntekijöille opas, jonka avulla ohjaustyöstä tulisi merkityksellistä ja siinä otettaisiin keskeisimmät seikat huomioon. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa oli tavoitteena selvitellä kotihoidon nykytilaa, hoitohenkilökunnan resurssipulaa sekä tuoda esiin ohjauksen ja asenteen vaikutuksia siihen, miten kotihoidon työstä saataisi houkuttelevaa.
Kotihoidossa tapahtuva työkenttä on laaja ja asettaa useita eri haasteita työssä suoriutumiselle. Lähihoitajaksi opiskelevaa pitää ohjata työn haasteet huomioon ottaen. Kotihoidossa tapahtuva työ ei ole kuitenkaan koko ajan haasteellista, vaan sisältää myös mieleenpainuvia ja mukavia kohtaamisia erilaisten asiakkaitten kanssa.
Työssä halusimme selvittää opiskelijan ohjaajan toimintaa ja tutustua hänen erilaisiin rooleihinsa ohjaustyössä, ja miten nämä roolit näyttäytyvät ohjaustoiminnassa. Ohjaaja tarvitsee useita erilaisia ominaisuuksia, joilla hän tekee ohjaustilanteista sekä opiskelijan oppimisesta mielekästä ja mieleenpainuvaa.
Opinnäytetyössä käytiin läpi oppaaseen tulevia keskeisiä aihealueita, joilla on merkittävä vaikutus ohjaustyössä. Esimerkiksi motivaation sekä palautteen antamisen vaikuttavuus on usein merkitsevä asia ohjaajalle ja opiskelijalle työssäoppimisen onnistumisen kannalta.
Työpaikkaohjaajan oppaaseen kotihoitoon on koottu keskeisimmät ohjaukseen vaikuttavat tekijät sekä toimintaympäristön asettamat vaatimukset ohjaustyössä
Opinnäytetyö on tehty toiminnallisena työnä. Lopputuotoksena on saatu aikaan lähihoitajaopiskelijoita ohjaaville kotihoidon työntekijöille opas, jonka avulla ohjaustyöstä tulisi merkityksellistä ja siinä otettaisiin keskeisimmät seikat huomioon. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa oli tavoitteena selvitellä kotihoidon nykytilaa, hoitohenkilökunnan resurssipulaa sekä tuoda esiin ohjauksen ja asenteen vaikutuksia siihen, miten kotihoidon työstä saataisi houkuttelevaa.
Kotihoidossa tapahtuva työkenttä on laaja ja asettaa useita eri haasteita työssä suoriutumiselle. Lähihoitajaksi opiskelevaa pitää ohjata työn haasteet huomioon ottaen. Kotihoidossa tapahtuva työ ei ole kuitenkaan koko ajan haasteellista, vaan sisältää myös mieleenpainuvia ja mukavia kohtaamisia erilaisten asiakkaitten kanssa.
Työssä halusimme selvittää opiskelijan ohjaajan toimintaa ja tutustua hänen erilaisiin rooleihinsa ohjaustyössä, ja miten nämä roolit näyttäytyvät ohjaustoiminnassa. Ohjaaja tarvitsee useita erilaisia ominaisuuksia, joilla hän tekee ohjaustilanteista sekä opiskelijan oppimisesta mielekästä ja mieleenpainuvaa.
Opinnäytetyössä käytiin läpi oppaaseen tulevia keskeisiä aihealueita, joilla on merkittävä vaikutus ohjaustyössä. Esimerkiksi motivaation sekä palautteen antamisen vaikuttavuus on usein merkitsevä asia ohjaajalle ja opiskelijalle työssäoppimisen onnistumisen kannalta.
Työpaikkaohjaajan oppaaseen kotihoitoon on koottu keskeisimmät ohjaukseen vaikuttavat tekijät sekä toimintaympäristön asettamat vaatimukset ohjaustyössä