Verkkokurssi työhyvinvoinnin edistämisen keinona: arviointitutkimus verkkokurssin tuottamisesta ja vaikutuksista
Kortesluoma, Heini (2021)
Kortesluoma, Heini
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620403
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata Energisoidu vuorokausirytmiin perustuvalla työn tuunaamisella -verkkokurssin suorittajien arvioita verkkokurssin vaikutuksista kurssin suorittajan omaan työhyvinvointiin. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa tietoa verkkokurssin tuottamisesta ja vaikutuksista työhyvinvoinnin edistämisen keinona. Opinnäytetyön toimeksiantaja on CARVE-hanke.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena arviointitutkimuksena. Aineisto kerättiin anonyyminä Webropol-kyselynä. Kyselyn avulla saatiin tietoa myös verkkokurssitoteutuksesta.
Kyselyyn vastanneet arvioivat kurssilla oppimiensa asioiden vaikuttavan omaan työhyvinvointiinsa. He kokivat, että kurssilla opituilla asioilla on vaikutusta työn voimavaroihin. Vaikutus voimavaroihin arvioitiin muodostuvan työtehtävien hallintana eli mahdollisuutena vaikuttaa ja kehittyä omassa työssä. Kurssilla opituilla asioilla koettiin olevan vaikutusta myös työntekijän henkilökohtaisiin voimavaroihin. Kurssilla opitut asiat vaikuttivat mm. itsetuntemukseen, asenteeseen, sekä fyysiseen ja psyykkisen terveyteen. Vaikutukset ulottuivat yhteistyötaitojen kautta myös työyhteisöön. Arvioinnin mukaan kurssille asetetut keskeiset tavoitteet saavutettiin. Näihin tavoitteisiin päästiin kurssilla saadun tiedon, keinojen ja reflektiiviseen ajatteluun tukevan ohjauksen avulla.
Verkkokurssin kannustamana työntekijä voi oppia muokkaamaan työskentelytapojaan ja työkuormitusta säätelemällä vaikuttaa omaan, sekä työyhteisön työhyvinvointiin. Verkkokurssi voi toimia työhyvinvoinnin edistämisessä ja ohjata osallistujan ajattelutapaa hyvinvointiaan ja työtään kohtaan. Opettajan pedagogisilla taidoilla ja teknisellä osaamisella on merkitystä verkkokurssin onnistuneelle ohjaukselle ja kurssisisällölle. Onnistunut verkkokurssi kohtaa kohderyhmänsä, tukee aktiivista oppimista ja on rakenteellisesti selkeä. Verkkokurssin kehittämisessä tulisi huomioida mahdollisuudet vuorovaikutukseen, vertaiskokemuksien jakamiseen, ja monipuolinen hyödyntäminen osana työhyvinvointia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena arviointitutkimuksena. Aineisto kerättiin anonyyminä Webropol-kyselynä. Kyselyn avulla saatiin tietoa myös verkkokurssitoteutuksesta.
Kyselyyn vastanneet arvioivat kurssilla oppimiensa asioiden vaikuttavan omaan työhyvinvointiinsa. He kokivat, että kurssilla opituilla asioilla on vaikutusta työn voimavaroihin. Vaikutus voimavaroihin arvioitiin muodostuvan työtehtävien hallintana eli mahdollisuutena vaikuttaa ja kehittyä omassa työssä. Kurssilla opituilla asioilla koettiin olevan vaikutusta myös työntekijän henkilökohtaisiin voimavaroihin. Kurssilla opitut asiat vaikuttivat mm. itsetuntemukseen, asenteeseen, sekä fyysiseen ja psyykkisen terveyteen. Vaikutukset ulottuivat yhteistyötaitojen kautta myös työyhteisöön. Arvioinnin mukaan kurssille asetetut keskeiset tavoitteet saavutettiin. Näihin tavoitteisiin päästiin kurssilla saadun tiedon, keinojen ja reflektiiviseen ajatteluun tukevan ohjauksen avulla.
Verkkokurssin kannustamana työntekijä voi oppia muokkaamaan työskentelytapojaan ja työkuormitusta säätelemällä vaikuttaa omaan, sekä työyhteisön työhyvinvointiin. Verkkokurssi voi toimia työhyvinvoinnin edistämisessä ja ohjata osallistujan ajattelutapaa hyvinvointiaan ja työtään kohtaan. Opettajan pedagogisilla taidoilla ja teknisellä osaamisella on merkitystä verkkokurssin onnistuneelle ohjaukselle ja kurssisisällölle. Onnistunut verkkokurssi kohtaa kohderyhmänsä, tukee aktiivista oppimista ja on rakenteellisesti selkeä. Verkkokurssin kehittämisessä tulisi huomioida mahdollisuudet vuorovaikutukseen, vertaiskokemuksien jakamiseen, ja monipuolinen hyödyntäminen osana työhyvinvointia.