Nuoren mielenterveyden tukeminen koulun arjessa
Andrejeff-Keränen, Kirsi (2020)
Andrejeff-Keränen, Kirsi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111019620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111019620
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää jo olemassa olevia ja toimivia käytänteitä, jotka
ovat helposti otettavissa yläkoulun arjessa käyttöön, kun suunnitellaan ja mietitään uusia
toimintatapoja nuorten mielenterveyden edistämiseksi. Pälkäneen kunnan lukuvuoden
teemana on mielenterveyden edistäminen kouluissa, joten tarve selvittää ja tutkia aihetta
lähti oman työyhteisön kiinnostuksesta.
Opinnäytetyön tutkimustavaksi muodostui kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aiheesta on ole-
massa paljon tutkimustietoa ja työn tarkoituksena oli löytää Pälkäneen Yhteiskoulun ar-
keen toimivia malleja, jonka kuvaileva kirjallisuuskatsaus mahdollisti.
Tärkeimmäksi tulokseksi tutkimuksessa nousi positiivinen kohtaaminen ja vuorovaikutus
nuorten sekä koulun henkilökunnan välillä. Se, miten koulun aikuinen huomioi oppilaan
kohtaamistilanteessa, vaikuttaa nuoren itsetuntoon joko nostavasti tai laskevasti. Positiivi-
nen kohtaaminen ja, mitä kuuluu -kysymys ovat merkittäviä huomionosoituksia nuorelle.
Toinen tärkeä huomio oli, että erilaiset ryhmissä tapahtuvat harjoitukset sekä toiminta
vahvistivat nuoren mielenterveyttä paremmin kuin yksilökohtainen toiminta.
ovat helposti otettavissa yläkoulun arjessa käyttöön, kun suunnitellaan ja mietitään uusia
toimintatapoja nuorten mielenterveyden edistämiseksi. Pälkäneen kunnan lukuvuoden
teemana on mielenterveyden edistäminen kouluissa, joten tarve selvittää ja tutkia aihetta
lähti oman työyhteisön kiinnostuksesta.
Opinnäytetyön tutkimustavaksi muodostui kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aiheesta on ole-
massa paljon tutkimustietoa ja työn tarkoituksena oli löytää Pälkäneen Yhteiskoulun ar-
keen toimivia malleja, jonka kuvaileva kirjallisuuskatsaus mahdollisti.
Tärkeimmäksi tulokseksi tutkimuksessa nousi positiivinen kohtaaminen ja vuorovaikutus
nuorten sekä koulun henkilökunnan välillä. Se, miten koulun aikuinen huomioi oppilaan
kohtaamistilanteessa, vaikuttaa nuoren itsetuntoon joko nostavasti tai laskevasti. Positiivi-
nen kohtaaminen ja, mitä kuuluu -kysymys ovat merkittäviä huomionosoituksia nuorelle.
Toinen tärkeä huomio oli, että erilaiset ryhmissä tapahtuvat harjoitukset sekä toiminta
vahvistivat nuoren mielenterveyttä paremmin kuin yksilökohtainen toiminta.