Transaktionaalinen toiminnan malli tutuksi : videoita toimintaterapeuteille
Autio, Katri; Paananen, Oona (2021)
Autio, Katri
Paananen, Oona
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111220149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111220149
Tiivistelmä
Anne G. Fisher ja Abbey Marterella ovat julkaisseet vuonna 2019 teoksen, jossa esitellään Transaktionaalinen toiminnan malli (TMO). Teos on päivitetty versio Fisherin aiemmasta teoksesta, joka esittelee toimintaterapianintervention prosessimallin (OTIPM). Nämä toimintaterapian teoreettiset mallit ohjaavat toimintaterapeutin käytännön työtä ja sisältöä. Transaktionaalisen toiminnan mallin keskiössä on toiminta ja mallin tarkoituksena on kuvata toiminnan monimuotoisuutta.
Suomessa ei ole käytössä yhtä tiettyä toimintaterapian teoreettista mallia, joka yhtenäistäisi ammattiryhmän toimintatapoja. Tämän vuoksi opinnäytetyössä haluttiin käsitellä uutta TMO-mallia, joka ei tuoreutensa johdosta ole vielä kovin tunnettu. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä TMO-mallin tietoisuutta konkreettisten mallia esittelevien apuvälineiden kautta. Tavoitteena oli tuottaa työelämässä ja opiskelussa hyödynnettävissä olevia videoita TMO-mallista. Lopullisena tuloksena syntyi sarja animoituja videoita TMO-mallista opetuskäyttöön Jamkille.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämän kehittävänä tutkimustyönä, jonka kohderyhmänä olivat toimintaterapia-alan opettajat sekä jo työelämässä olevat toimintaterapeutit, jotka ovat kiinnostuneita alan kehityksestä sekä uusien teorioiden hyödyntämisestä. Aineistonkeruu tapahtui yhteistyöpalavereissa, joihin osallistui toimeksiantaja ja kolme työelämässä olevaa toimintaterapeuttia. Aineisto kerättiin anonyymeillä kyselyillä. Yhteistyöpalavereita oli yhteensä kolme; ensimmäisessä palaverissa ideoitiin videoiden sisältöä ja kuunneltiin toimintaterapeuttien toiveita videoihin liittyen, toisessa palaverissa esiteltiin ensimmäinen valmis video ja kerättiin siitä palaute, jonka pohjalta muokattiin ensimmäistä videota. Viimeisessä palaverissa esiteltiin kaikki valmiit videot ja kerättiin loppupalaute, jota verrattiin opinnäytetyön tavoitteeseen ja tarkoitukseen. Kehittämistyön tuotoksena valmistui kahdeksan videota, joiden pituudet vaihtelivat noin kahdesta minuutista kuuteen minuuttiin. Loppupalautteen perusteella onnistuttiin tuottamaan videot, jotka palvelevat käyttötarkoitusta ja vastaavat opinnäytetyön tarkoitukseen ja tavoitteeseen. Tämän kaltaisia materiaaleja niin opetukseen kuin työelämään voisi kehittää lisää, ja tutkia enemmän TMO-mallin käyttöä työelämässä.
Suomessa ei ole käytössä yhtä tiettyä toimintaterapian teoreettista mallia, joka yhtenäistäisi ammattiryhmän toimintatapoja. Tämän vuoksi opinnäytetyössä haluttiin käsitellä uutta TMO-mallia, joka ei tuoreutensa johdosta ole vielä kovin tunnettu. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä TMO-mallin tietoisuutta konkreettisten mallia esittelevien apuvälineiden kautta. Tavoitteena oli tuottaa työelämässä ja opiskelussa hyödynnettävissä olevia videoita TMO-mallista. Lopullisena tuloksena syntyi sarja animoituja videoita TMO-mallista opetuskäyttöön Jamkille.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämän kehittävänä tutkimustyönä, jonka kohderyhmänä olivat toimintaterapia-alan opettajat sekä jo työelämässä olevat toimintaterapeutit, jotka ovat kiinnostuneita alan kehityksestä sekä uusien teorioiden hyödyntämisestä. Aineistonkeruu tapahtui yhteistyöpalavereissa, joihin osallistui toimeksiantaja ja kolme työelämässä olevaa toimintaterapeuttia. Aineisto kerättiin anonyymeillä kyselyillä. Yhteistyöpalavereita oli yhteensä kolme; ensimmäisessä palaverissa ideoitiin videoiden sisältöä ja kuunneltiin toimintaterapeuttien toiveita videoihin liittyen, toisessa palaverissa esiteltiin ensimmäinen valmis video ja kerättiin siitä palaute, jonka pohjalta muokattiin ensimmäistä videota. Viimeisessä palaverissa esiteltiin kaikki valmiit videot ja kerättiin loppupalaute, jota verrattiin opinnäytetyön tavoitteeseen ja tarkoitukseen. Kehittämistyön tuotoksena valmistui kahdeksan videota, joiden pituudet vaihtelivat noin kahdesta minuutista kuuteen minuuttiin. Loppupalautteen perusteella onnistuttiin tuottamaan videot, jotka palvelevat käyttötarkoitusta ja vastaavat opinnäytetyön tarkoitukseen ja tavoitteeseen. Tämän kaltaisia materiaaleja niin opetukseen kuin työelämään voisi kehittää lisää, ja tutkia enemmän TMO-mallin käyttöä työelämässä.
