Ostotilausten maahantuontiprosessi - hankinnan ja huolinnan yhteistyö : case Valmet Technologies
Kuusela, Minttu (2021)
Kuusela, Minttu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111220153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111220153
Tiivistelmä
Logistiikka-ala ja kansainvälinen kaupankäynti ovat joutuneet viime vuosina sopeutumaan moniin eri tilanteisiin. Koronaviruspandemia, Britannian eroaminen EU:sta ja pula sekä raaka-aineista että kuljetuskapasiteetista ovat pakottaneet alan ammattilaiset kehittelemään uusia ratkaisuja ja muutoksia aiempiin toimintatapoihin. Valmet Technologies Oy on maailman johtava paperi- ja kartonkikonevalmistaja, jonka asiakas- ja toimittajakunta jakautuu ympäri maailman. Yrityksen tavoitteena on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa, mihin pyritään myös tiiviillä ja onnistuneella yhteistyöllä yrityksen sisällä eri osastojen välillä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Valmet Technologies Oy:n Paperit ja Palvelut -liiketoimintalinjojen tuontiosaston ja hankintaosastojen välistä yhteistyötä ostotilausten Suomeen kohdistuvassa maahantuontiprosessissa. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jolla pyrittiin saamaan syvällinen kuva tutkittavasta ilmiöstä ja löytämään prosessissa toistuvat ongelmakohdat. Tavoitteena oli saada sujuvampi yhteistyö osastojen välillä, sujuvoittaa päivittäin toistuvia ongelmakohtia ja selvittää toiminnanohjausjärjestelmän hyödyntämistä yhteistyön välineenä. Tutkimusaineisto saatiin havainnoimalla päivittäistä työskentelyä ja haastatteluilla.
Tutkimuksen lopputuloksena tuotettiin Ostajan huolintaohje, joka sisältää kuljetusten järjestämisen kannalta oleellisia asioita, jotka helpottavat ostajaa toimittajan ohjeistamisessa ja ostotilauksen tekemisen viimeistelyssä. Ajankohtaisen tiedon saaminen ja tiedonkulun ongelmat prosessien rajapinnoissa luovat prosessiin viiveitä, jotka puolestaan loivat toimintaan riskejä. Toiminnanohjausjärjestelmän hyödyntäminen tiedonkulun ja yhteistyön välineenä vaati juuri tietojen oikeellisuutta. Tutkimustyötä voidaan jatkaa yhteistyön näkökulmasta muissa huolinnan sidosryhmissä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Valmet Technologies Oy:n Paperit ja Palvelut -liiketoimintalinjojen tuontiosaston ja hankintaosastojen välistä yhteistyötä ostotilausten Suomeen kohdistuvassa maahantuontiprosessissa. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jolla pyrittiin saamaan syvällinen kuva tutkittavasta ilmiöstä ja löytämään prosessissa toistuvat ongelmakohdat. Tavoitteena oli saada sujuvampi yhteistyö osastojen välillä, sujuvoittaa päivittäin toistuvia ongelmakohtia ja selvittää toiminnanohjausjärjestelmän hyödyntämistä yhteistyön välineenä. Tutkimusaineisto saatiin havainnoimalla päivittäistä työskentelyä ja haastatteluilla.
Tutkimuksen lopputuloksena tuotettiin Ostajan huolintaohje, joka sisältää kuljetusten järjestämisen kannalta oleellisia asioita, jotka helpottavat ostajaa toimittajan ohjeistamisessa ja ostotilauksen tekemisen viimeistelyssä. Ajankohtaisen tiedon saaminen ja tiedonkulun ongelmat prosessien rajapinnoissa luovat prosessiin viiveitä, jotka puolestaan loivat toimintaan riskejä. Toiminnanohjausjärjestelmän hyödyntäminen tiedonkulun ja yhteistyön välineenä vaati juuri tietojen oikeellisuutta. Tutkimustyötä voidaan jatkaa yhteistyön näkökulmasta muissa huolinnan sidosryhmissä.