Lasten motoristen taitojen edistäminen varhaiskasvatuksen esiopetuksessa: opas motorisia taitoja tukevasta harjoittelusta luonnossa
Ollonqvist, Miia; Tevasaari, Veera (2021)
Ollonqvist, Miia
Tevasaari, Veera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720435
Tiivistelmä
Alle kouluikäisistä suomalaislapsista vain 10–20 prosenttia liikkuu liikuntasuositusten mukaan, eli vähintään kolme tuntia päivässä. Suurimman osan päivästään lapset viettävätkin sisätiloissa kuten esim. kouluissa tai erilaisissa kulkuvälineissä istuen. Sisätiloissa olo vähentää lasten kosketusta luontoon ja lähiympäristöön vaikuttaen myös negatiivisesti motoristen taitojen kehitykseen.
Koronapandemian aikaisten sisäliikuntarajoitusten myötä ulkoilumäärät ovat kuitenkin jopa kaksinkertaistuneet aiempaan nähden. Luonto ja kotipaikan lähiympäristö ovat näin ollen mahdollistaneet turvallisen liikkumisen vakavasta pandemiatilanteesta huolimatta. Ulkona leikkiminen onkin välttämätöntä lasten terveen kokonaiskehityksen kannalta, sillä luonnossa liikkuminen tarjoaa aisteille runsaasti sisätiloissa liikkumisesta poikkeavia ärsykkeitä. Näitä ärsykekokemuksia lapset tarvitsevat kehittyäkseen havaintomotorisissa ja motorisissa perustaidoissaan (liikkumis-, välineenkäsittely- ja tasapainotaidot).
Luontoliikunnan lisääminen varhaiskasvatuspäivään on tärkeää, jotta lapset voivat harjoittaa motorisia taitojaan ohjatun leikin ohella luontoympäristössä. Luontoliikuntaa voidaankin integroida varhaiskasvatuksen esiopetuspäivään hyvin monipuolisesti esim. äidinkielen tai matematiikan opetukseen. Näin esikoululaiset voivat oppia samalla liikuntataitoja sekä esiopetuksen muita oppisisältöjä. Tärkeää on kuitenkin suunnata ohjaus lasten motoristen taitojen tukemisessa varhaiskasvatuksen esiopettajille, jotka kokevat tarvitsevansa koulutusta ja vinkkejä toiminnalliseen opettamiseen, liikunnan lisäämiseen arkitilanteissa sekä monipuolisiin liikuntaleikkeihin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on edistää esikouluikäisten lasten motorisia taitoja luonnossa liikkuen sekä ohjata varhaiskasvatuksen esiopettajia motorisen kehityksen tukemisessa. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Seinäjoen kaupungin Porukalla luontoon -hankkeen kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia opas harjoituskortteineen esikouluikäisen lapsen motorisia taitoja tukevasta harjoittelusta luonnossa. Harjoitteissa on huomioitu sekä lasten motoriset perustaidot että havaintomotoriset taidot.
Koronapandemian aikaisten sisäliikuntarajoitusten myötä ulkoilumäärät ovat kuitenkin jopa kaksinkertaistuneet aiempaan nähden. Luonto ja kotipaikan lähiympäristö ovat näin ollen mahdollistaneet turvallisen liikkumisen vakavasta pandemiatilanteesta huolimatta. Ulkona leikkiminen onkin välttämätöntä lasten terveen kokonaiskehityksen kannalta, sillä luonnossa liikkuminen tarjoaa aisteille runsaasti sisätiloissa liikkumisesta poikkeavia ärsykkeitä. Näitä ärsykekokemuksia lapset tarvitsevat kehittyäkseen havaintomotorisissa ja motorisissa perustaidoissaan (liikkumis-, välineenkäsittely- ja tasapainotaidot).
Luontoliikunnan lisääminen varhaiskasvatuspäivään on tärkeää, jotta lapset voivat harjoittaa motorisia taitojaan ohjatun leikin ohella luontoympäristössä. Luontoliikuntaa voidaankin integroida varhaiskasvatuksen esiopetuspäivään hyvin monipuolisesti esim. äidinkielen tai matematiikan opetukseen. Näin esikoululaiset voivat oppia samalla liikuntataitoja sekä esiopetuksen muita oppisisältöjä. Tärkeää on kuitenkin suunnata ohjaus lasten motoristen taitojen tukemisessa varhaiskasvatuksen esiopettajille, jotka kokevat tarvitsevansa koulutusta ja vinkkejä toiminnalliseen opettamiseen, liikunnan lisäämiseen arkitilanteissa sekä monipuolisiin liikuntaleikkeihin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on edistää esikouluikäisten lasten motorisia taitoja luonnossa liikkuen sekä ohjata varhaiskasvatuksen esiopettajia motorisen kehityksen tukemisessa. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Seinäjoen kaupungin Porukalla luontoon -hankkeen kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia opas harjoituskortteineen esikouluikäisen lapsen motorisia taitoja tukevasta harjoittelusta luonnossa. Harjoitteissa on huomioitu sekä lasten motoriset perustaidot että havaintomotoriset taidot.