Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hur tidiga pedagogiska stödinsatser främjar inlärning hos personer med Aspergers syndrom : En kvalitativ undersökning kring vilka tidiga pedagogiska stödinsatser som främjar inlärning hos personer med Aspergers syndrom

Renvall, Vanessa; Östman, Lina (2021)

Avaa tiedosto
Hur tidiga pedagogiska stödinsatser främjar inlärning hos personer med Aspergers syndrom -En kvalitativ undersökning kring vilka tidiga pedagogiska stödinsatser som främjar inlärning hos personer med Aspergers syndrom (611.1Kt)
Lataukset: 


Renvall, Vanessa
Östman, Lina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620398
Tiivistelmä
Syftet med vårt examensarbete var att granska hur tidiga pedagogiska stödinsatser främjar inlärning hos personer med Aspergers syndrom. Vi ville undersöka vilka stödinsatser som främjar inlärning samt vilka metoder som används för främjandet av inlärning hos personer med Aspergers syndrom i grundskolan.

Undersökningen gjordes genom kvalitativ metod och enkätundersökning med öppna frågor riktade till lärare, speciallärare, kuratorer och assistenter inom grundskolan. Vi var intresserade av respondenternas egen syn på tidiga stödinsatser och metoder som används i syfte att främja inlärning hos personer med Aspergers syndrom. Vi har valt att ta med andra aspekter som tillhör Aspergers syndrom och inlärning i enkätundersökningen. I teorin har vi beskrivit begrepp om Aspergers syndrom, diagnostisering, Aspergers syndrom i det sociala samspelet samt lärmiljö, pedagogik och specialpedagogik.

Resultatet av enkätundersökningen har visat att lärare, speciallärare, kuratorer och assistenter har erfarenhet och kunskap kring hur man utformar undervisningen med tanke på tidiga stödinsatser och metoder för att främja inlärningen. Det framkom många förebyggande faktorer som främjar inlärning och som tryggar en god lärmiljö.
 
The purpose of our thesis was to examine how early pedagogical measures promote learning in people with Asperger´s syndrome. We wanted to examine which support measures promote learning and which methods are used for the promotion of learning among people with Asperger´s syndrome in primary school.

The qualitative survey was based on a qualitative method and a questionnaire survey with open-ended questions aimed at teachers, special needs teachers, counselor and assistant teachers in primary school. We were interested in the respondents´ own views on early support measures and methods used to promote learning among people with Asperger´s syndrome. We have chosen to include other aspects of Asperge´s syndrome and learning in the survey. In the theory, we have described concepts about Asperger´s syndrome in social interaction and learning environment, pedagogy and special pedagogy.

The results of the survey have shown that teachers, special needs teachers, counselor and assistant teachers have experience and knowledge of how to adapt teaching with early supportive measures and methods to promote learning. Many preventive factors emerged that promote learning and that ensure a good learning environment.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste