Lasten näkemyksiä kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta varhaiskasvatuksessa
Leppänen, Sanni; Sintonen, Iida (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Leppänen, Sanni
Sintonen, Iida
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720463
Tiivistelmä
Tämän laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lasten ajatuksia kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta heidän varhaiskasvatusympäristössään. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada vastaukset kysymyksiin: mitä kiusaaminen lasten mielestä on ja miltä se tuntuu, miten kiusaaminen näkyy heidän varhaiskasvatusympäristössään sekä miten varhaiskasvattajat lasten mielestä kiusaamiseen puuttuvat.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin varhaiskasvatusta, kiusaamista ja sen eri ilmenemismuotoja sekä tärkeitä taitoja lasten vertaissuhteissa: tunnetaitoja, sosiaalisia taitoja ja vuorovaikutustaitoja. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää viisivuotiasta lasta puolistrukturoidusti. Analyysi toteutettiin luokittelemalla ja kvantifioimalla aineistoa.
Tutkimuksen tuloksissa lasten vastauksista ilmeni niin fyysisen, psyykkisen kuin sosiaalisenkin kiusaamisen piirteitä. Lapset kuvasivat kiusaamiskokemuksiaan rehellisesti ja avoimesti. Kysyttäessä lapsen omasta roolista kiusaajana, vastaukset olivat suppeampia. Lapset kertoivat varhaiskasvattajien puuttuvan kiusaamistilanteisiin sanallistamalla sekä konkreettisten keinojen avulla. Lasten vastausten pohjalta saadut tutkimuksen tulokset olivat pitkälti samankaltaisia kuin samasta aiheesta aiemmin tehdyissä tutkimuksissa.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin varhaiskasvatusta, kiusaamista ja sen eri ilmenemismuotoja sekä tärkeitä taitoja lasten vertaissuhteissa: tunnetaitoja, sosiaalisia taitoja ja vuorovaikutustaitoja. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää viisivuotiasta lasta puolistrukturoidusti. Analyysi toteutettiin luokittelemalla ja kvantifioimalla aineistoa.
Tutkimuksen tuloksissa lasten vastauksista ilmeni niin fyysisen, psyykkisen kuin sosiaalisenkin kiusaamisen piirteitä. Lapset kuvasivat kiusaamiskokemuksiaan rehellisesti ja avoimesti. Kysyttäessä lapsen omasta roolista kiusaajana, vastaukset olivat suppeampia. Lapset kertoivat varhaiskasvattajien puuttuvan kiusaamistilanteisiin sanallistamalla sekä konkreettisten keinojen avulla. Lasten vastausten pohjalta saadut tutkimuksen tulokset olivat pitkälti samankaltaisia kuin samasta aiheesta aiemmin tehdyissä tutkimuksissa.