Digitalisoinnin menetelmät ja johtaminen kehittämishankkeena yritykselle
Salmi, Tomi (2021)
Salmi, Tomi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720481
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan digitalisoinnin menetelmiä ja johtamista kehittämishankkeena yritykselle X. Opinnäytetyö jakautuu kahteen osaan: teoriaan ja tutkimukseen. Teoriassa käydään läpi liiketoiminnan digitalisointia ja johtamista. Tutkimusosuus toteutettiin Webropol-kyselyllä yrityksen X myynnin henkilökunnalle sekä valikoidulle asiakasryhmälle.
Teoriaosuudessa käsitellään digiliiketoiminnan tehostamista eri menetelmillä, työkaluilla ja järjestelmillä. Digimarkkinointi- ja myyntialan osaajat esitellään titteleillä sekä avataan heidän työnkuvauksiaan. Muutoksen johtamista käsitellään tietosuojan, rekrytoinnin ja perehdytyksen sekä johtamisen näkökulmista. Lisäksi johtamisjärjestelmä ja organisaationäkemys on tuotu esille teoriaosuudessa.
Tutkimusosuus toteutettiin Webropol-kyselyillä yrityksen X myynnin henkilökunnalle sekä valikoidulle asiakasryhmälle. Webropol-kyselyt lähetettiin sähköpostitse. Tutkimuksessa selvisi, että oma henkilökunta kokee digitaalisuuden mahdollisuutena, joka helpottaa työntekoa, ja kyselyyn vastanneet haluavat olla mukana kehittämässä digitaalisia hankinta- ja/tai palvelukokonaisuuksia yrityksen X kanssa. Tutkimuksessa ilmeni, että digitaalisuuden kannustaminen ja koulutus ovat riittämättömällä tasolla yrityksessä X. Suurin osa valikoidun asiakasryhmän vastaajista ei halua tietoa ja/tai koulutusta tai olla kehittämässä hankinta- ja/tai palvelukokonaisuuksia yrityksen X kanssa.
Yrityksen X olisi hankittava digiliiketoimintaan järjestelmä. Järjestelmällä pystyisi tulevaisuudessa hoitamaan lähes kaiken digiliiketoiminnan. Järjestelmään tulisi liittää KPI-mittarit ja mittareista saadut tieto hyödyntää päivittäiseen tekemiseen. Digiliiketoimintaa pitäisi tehostaa datan ja tekoälyn avulla. Yrityksen X ydinryhmän tulisi myös luoda kasvukaava sekä kasvusuunnitelma digiliiketoimintaansa. Tulevaisuudessa olisi otettava koko yrityksen X henkilökunta mukaan kaikkeen tekemiseen digitaalisuuden parissa sekä kouluttaa ja kannustaa digitaalisuuteen.
Teoriaosuudessa käsitellään digiliiketoiminnan tehostamista eri menetelmillä, työkaluilla ja järjestelmillä. Digimarkkinointi- ja myyntialan osaajat esitellään titteleillä sekä avataan heidän työnkuvauksiaan. Muutoksen johtamista käsitellään tietosuojan, rekrytoinnin ja perehdytyksen sekä johtamisen näkökulmista. Lisäksi johtamisjärjestelmä ja organisaationäkemys on tuotu esille teoriaosuudessa.
Tutkimusosuus toteutettiin Webropol-kyselyillä yrityksen X myynnin henkilökunnalle sekä valikoidulle asiakasryhmälle. Webropol-kyselyt lähetettiin sähköpostitse. Tutkimuksessa selvisi, että oma henkilökunta kokee digitaalisuuden mahdollisuutena, joka helpottaa työntekoa, ja kyselyyn vastanneet haluavat olla mukana kehittämässä digitaalisia hankinta- ja/tai palvelukokonaisuuksia yrityksen X kanssa. Tutkimuksessa ilmeni, että digitaalisuuden kannustaminen ja koulutus ovat riittämättömällä tasolla yrityksessä X. Suurin osa valikoidun asiakasryhmän vastaajista ei halua tietoa ja/tai koulutusta tai olla kehittämässä hankinta- ja/tai palvelukokonaisuuksia yrityksen X kanssa.
Yrityksen X olisi hankittava digiliiketoimintaan järjestelmä. Järjestelmällä pystyisi tulevaisuudessa hoitamaan lähes kaiken digiliiketoiminnan. Järjestelmään tulisi liittää KPI-mittarit ja mittareista saadut tieto hyödyntää päivittäiseen tekemiseen. Digiliiketoimintaa pitäisi tehostaa datan ja tekoälyn avulla. Yrityksen X ydinryhmän tulisi myös luoda kasvukaava sekä kasvusuunnitelma digiliiketoimintaansa. Tulevaisuudessa olisi otettava koko yrityksen X henkilökunta mukaan kaikkeen tekemiseen digitaalisuuden parissa sekä kouluttaa ja kannustaa digitaalisuuteen.