Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma Pihqalle
Kuivalainen, Jan (2021)
Kuivalainen, Jan
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720503
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadultaan toiminnallinen, ja sen tavoitteena on tuottaa suomalaiselle ihonhoidon brändille Pihqalle digitaalisen markkinoinnin suunnitelma. Suunnitelman tavoitteena on saada lisää liikennettä Pihqan verkkosivuille ja tämän myötä kasvattaa yrityksen myyntiä. Työ on rajattu erityisesti maksettuun mainontaan ja verkkosivujen parantamiseen, eikä sosiaalisen median orgaanisen sisällön suunnitteluun.
Opinnäytetyön toimeksiantaja toimii markkinointitoimisto Julkee x Lempee Oy. Toimisto on perustettu Helsingissä syksyllä 2020.
Digitaalisella markkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia, joka tapahtuu sähköisissä kanavissa. Näitä kanavia ovat esimerkiksi Facebook, Instagram, Google ja verkkosivut. Facebookin ja Instagramin maksettua mainontaa kohdennetaan ihmisille heidän kiinnostuksen kohteidensa perusteella. Googlen hakukonemainoksilla taas pyritään tavoittamaan vain tietyillä hakusanoilla hakevia ihmisiä. Verkkosivut ovat puolestaan hyvä keino tarjota tietoa yrityksestä ja sen tarjoamista tuotteista. Tästä syystä toimivat ja helposti löydettävät verkkosivut ovat yrityksen toiminnalle todella tärkeät.
Toiminnallisen osuuden pohjana käytettiin SOSTAC-mallia, jonka avulla tarkastellaan Pihqan nykytilannetta, markkinoinnin tavoitteita ja niiden saavuttamiseen tarvittavia toimia. SOSTAC-mallin avulla tehtyjen havaintojen perusteella syntyi valmis digitaalisen markkinoinnin suunnitelma. Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma on jaettu neljään alalukuun, joista jokainen kattaa yhden markkinointikanavan ja siihen luodut markkinoinnin toteutusehdotukset perusteluineen. Suunnitelmassa esiteltävät kanavat ovat Facebook, Instagram, Google Ads ja verkkosivut.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi konkreettiset toimenpiteet sisältävä digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, jonka avulla verkkosivuliikennettä saadaan lisättyä. Olen tyytyväinen tähän kokonaisuuteen, sillä siitä on aidosti apua kohdeyritykselle, toimeksiantajalle ja työn tulos on myös suunnitelmieni mukainen.
Opinnäytetyön toimeksiantaja toimii markkinointitoimisto Julkee x Lempee Oy. Toimisto on perustettu Helsingissä syksyllä 2020.
Digitaalisella markkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia, joka tapahtuu sähköisissä kanavissa. Näitä kanavia ovat esimerkiksi Facebook, Instagram, Google ja verkkosivut. Facebookin ja Instagramin maksettua mainontaa kohdennetaan ihmisille heidän kiinnostuksen kohteidensa perusteella. Googlen hakukonemainoksilla taas pyritään tavoittamaan vain tietyillä hakusanoilla hakevia ihmisiä. Verkkosivut ovat puolestaan hyvä keino tarjota tietoa yrityksestä ja sen tarjoamista tuotteista. Tästä syystä toimivat ja helposti löydettävät verkkosivut ovat yrityksen toiminnalle todella tärkeät.
Toiminnallisen osuuden pohjana käytettiin SOSTAC-mallia, jonka avulla tarkastellaan Pihqan nykytilannetta, markkinoinnin tavoitteita ja niiden saavuttamiseen tarvittavia toimia. SOSTAC-mallin avulla tehtyjen havaintojen perusteella syntyi valmis digitaalisen markkinoinnin suunnitelma. Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma on jaettu neljään alalukuun, joista jokainen kattaa yhden markkinointikanavan ja siihen luodut markkinoinnin toteutusehdotukset perusteluineen. Suunnitelmassa esiteltävät kanavat ovat Facebook, Instagram, Google Ads ja verkkosivut.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi konkreettiset toimenpiteet sisältävä digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, jonka avulla verkkosivuliikennettä saadaan lisättyä. Olen tyytyväinen tähän kokonaisuuteen, sillä siitä on aidosti apua kohdeyritykselle, toimeksiantajalle ja työn tulos on myös suunnitelmieni mukainen.