Lapsi- ja perheleirit ennalta ehkäisevänä lastensuojelutyönä
Laukkanen, Sonja (2021)
Laukkanen, Sonja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820554
Tiivistelmä
Sonja Laukkanen. Lapsi- ja perheleirit ennalta ehkäisevänä lastensuojelutyönä. 64 sivua, joista liitteitä 6 sivua. Syksy 2021. Sosionomin tutkinto-ohjelma. Tampereen ammattikorkeakoulu.
Lastensuojelutyössä tehdään nykypäivänä ennalta ehkäisevää työtä ja siihen halutaan panostaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua leiritoimintaan ennalta ehkäisevän lastensuojelutyön toimintamuotona ja kerätä leiritoiminnasta kokemusperäistä tietoa leirille osallistuneilta lapsilta ja heidän perheiltään haastattelujen kautta. Opinnäytetyön tarkoitus on tehdä näkyväksi leiritoiminnan mahdollisuuksia perheiden tukemisessa.
Tutkimus tehtiin yhteistyössä Parasta Lapsille Tampereen yhdistys ry:n kanssa. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin kyselylomakkeiden ja haastattelujen avulla kesän 2021 päiväleirille osallistuneilta lapsilta ja heidän perheiltään. Lapsille suunnattu kysely muodostui hymynaama-asteikosta ja tilasta, johon lasten kertomat perustelut ja muut asiat kirjattiin. Vanhemmille suunnattu kysely sisälsi monivalintakysymyksiä, mahdollisuuden lisätä omia vaihtoehtoja ja avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastanneiden lasten vanhemmista kymmenen lapsen vanhemmat antoivat luvan käyttää lapsensa vastauksia tässä tutkimuksessa. Vanhempien lomakkeen täytti seitsemän perhettä ja he antoivat luvan käyttää heidän vastauksiaan tässä tutkimuksessa.
Tutkimuksessa selvitettiin lasten leiritoiminnan kautta saamia kokemuksia ja vanhempien kokemuksia siitä, mitä leiritoiminta voi heidän perheelleen tarjota. Kokemuksia tarkasteltiin yhteisöllisyyden ja osallisuuden teemat huomioiden. Tulosten mukaan lapset olivat saaneet monenlaisia kokemuksia leirillä olosta. Kokemukset olivat sekä positiivisia että negatiivisempia. Lapset halusivat osallistua leirille tulevaisuudessa uudelleen ja moni heistä oli saanut leiriltä uusia ystäviä ja heillä oli ollut hauskaa. Perheet kuvailivat tukea, jota toivoivat leiriltä lapsilleen ja tukea, jota olivat itse saaneet omaan arkeensa. Perheillä oli monenlaisia tuen tarpeita, joita he nostivat esiin. Tuen tarpeina näyttäytyi esimerkiksi lasten sosiaalisten taitojen ja kielen kehityksen tukeminen. Lisäksi perheet kertoivat tarpeesta heidän arjessaan auttamiseen, jonka kautta mahdollistui esimerkiksi työnteko leiriviikon aikana. Tutkimuksen mukaan leiritoiminnalla voidaan vastata perheiden monenlaisiin tuentarpeisiin.
Lastensuojelutyössä tehdään nykypäivänä ennalta ehkäisevää työtä ja siihen halutaan panostaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua leiritoimintaan ennalta ehkäisevän lastensuojelutyön toimintamuotona ja kerätä leiritoiminnasta kokemusperäistä tietoa leirille osallistuneilta lapsilta ja heidän perheiltään haastattelujen kautta. Opinnäytetyön tarkoitus on tehdä näkyväksi leiritoiminnan mahdollisuuksia perheiden tukemisessa.
Tutkimus tehtiin yhteistyössä Parasta Lapsille Tampereen yhdistys ry:n kanssa. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin kyselylomakkeiden ja haastattelujen avulla kesän 2021 päiväleirille osallistuneilta lapsilta ja heidän perheiltään. Lapsille suunnattu kysely muodostui hymynaama-asteikosta ja tilasta, johon lasten kertomat perustelut ja muut asiat kirjattiin. Vanhemmille suunnattu kysely sisälsi monivalintakysymyksiä, mahdollisuuden lisätä omia vaihtoehtoja ja avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastanneiden lasten vanhemmista kymmenen lapsen vanhemmat antoivat luvan käyttää lapsensa vastauksia tässä tutkimuksessa. Vanhempien lomakkeen täytti seitsemän perhettä ja he antoivat luvan käyttää heidän vastauksiaan tässä tutkimuksessa.
Tutkimuksessa selvitettiin lasten leiritoiminnan kautta saamia kokemuksia ja vanhempien kokemuksia siitä, mitä leiritoiminta voi heidän perheelleen tarjota. Kokemuksia tarkasteltiin yhteisöllisyyden ja osallisuuden teemat huomioiden. Tulosten mukaan lapset olivat saaneet monenlaisia kokemuksia leirillä olosta. Kokemukset olivat sekä positiivisia että negatiivisempia. Lapset halusivat osallistua leirille tulevaisuudessa uudelleen ja moni heistä oli saanut leiriltä uusia ystäviä ja heillä oli ollut hauskaa. Perheet kuvailivat tukea, jota toivoivat leiriltä lapsilleen ja tukea, jota olivat itse saaneet omaan arkeensa. Perheillä oli monenlaisia tuen tarpeita, joita he nostivat esiin. Tuen tarpeina näyttäytyi esimerkiksi lasten sosiaalisten taitojen ja kielen kehityksen tukeminen. Lisäksi perheet kertoivat tarpeesta heidän arjessaan auttamiseen, jonka kautta mahdollistui esimerkiksi työnteko leiriviikon aikana. Tutkimuksen mukaan leiritoiminnalla voidaan vastata perheiden monenlaisiin tuentarpeisiin.